skaffa en råttunge?
Hejsan jag funderar på att skaffa en råttunge, har hittat en skit söt råttunge *hona* som jag vill ha. Mina andra råttor är ett år. Kan jag skaffa bara en unge? Vet inte hur många råttor som får plats i min bur. (har redan 3 st)
Burens mått är: längd: 95cm, höjd: 75-80cm, djup 50cm.
Vad tycker ni att jag ska göra?
Angående storleken på buren så finns en burräknare på den här sidan: http://www.ratpower.se/burraknaren.asp Det kan vara rätt bra att gå efter.
Sen så tror jag att det inte ska vara några problem med att dina nuvarande råttor är 1 år. Men jag har ingen egen erfarenhet av det så det kanske bäst att någon annan svarar på det.
Hoppas det går bra iaf!

Här kan jag i alla fall få ge några tips och råd som jag själv fått och använt mig av:
- Låt råttorna träffas på neutral mark utanför buren. Om du vill kan du ha tvättat råttorna före, så att de får samma lukt.
- Skura buren från topp till tå. Möblera om och sätt in eller ta bort lite saker. De "gamla" råttorna ska inte känna sig så "hemma" att de lockas att försvara sitt revir.
- Går mötet (eller mötena) utanför buren bra kan du låta dem flytta in i buren.
- Det kan bli lite pip och kiv när råttorna ska orda upp rangordningen sig emellan. Detta är inte farligt så länge den nya råttan inte får några synliga sår.
- Jag läste någonstans att man kan stoppa in råttorna i en mindre bur och "ge sig av på tur". Då får råttorna dela en ny bur och får en gemensam upplevelse. Själv tog jag med mig mina råttor över påsken. Mna nyaste råtta fick en helt annan status i buren nu när de kom hem igen, så det kanske ligger något i det?!
Lycka till!

ja skaffade en rått unge till mina tanter som är 1år o 7mån. o det har gått bra, det enda som skett är att den lille fått ett litet jack i örat.