Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 1213 ggr
swedensess
0

snart bara en råtta kvar.

hej,

ska låta en av mina råttor somna in senare idag. vilket lämnar min andra råtta själv 😕

han är snart 2år, vet inte hur jag ska göra, känner mig elak om jag lämnar honom själv samtidigt vill jag helst inte köpa fler råttor. 

hur skulle ni göra om ni fick bara en liten råttis själv?😭

Zolah
3

vissa omplacerar andra skaffar en låne råtta, som lämnas tillbaka då den andra avlidit.

angelica.kihlstrom8@gmail.com
0

Hej! Jag har två råttor (systrar) som behöver nytt hem om du ångrar dig och vill ha fler.

Dramatik
3

Kan man inte få tag i en låneråtta så kan man i värsta fall avliva även den sista. Det är liksom inte kul för dem att behöva sitta ensamma, speciellt inte om de är vana vid en flock. Och ska man då inte ha fler råttor tycker jag att det är ett ganska humant avslut att få somna in tillsammans med sina burkompisar och slippa ensamheten.

Annars får man ju omplacera till någon som har eller ska skaffa råttor :)

marathos
0

Är han fortfarande pigg?

swedensess
0

#2 det är en hane så inga tjejer för hans del ;)

#4 ja han är pigg o kry =)

Völsung
4

Jag tycker inte att man ska avliva ett friskt djur "bara" för att de blir ensamma. Tänk om vi tänkte samma sak om människor. Ingen hitt va.

Finns det inget jourhem som du kan lämna råttan till? 

Vilkan stad bor du i?

Nymphadora
6

I slutändan blir det ju alltid en ensamrådis kvar och att sätta in vilda bebisar brukar vi inte vilja göra eftersom gamlingarna ofta är väldigt lugna. Vi pensionärsanpssar buren, ger ännu mer att boa mer och att göra samt ser till att ha ensamrådisen ute hela tiden när vi är hemma. Ger extra mycket kärlek och uppmärksamhet. 

Blir en råtta ensam vid yngre ålder så letar vi efter nya kompisar.

pellepojken
4

Jag tycker som # 7 här ovan.

Jag tycker inte att man ska avliva ett friskt djur. En äldre råttis kan ha ett bra liv även som ensam. Men givetvis måste han få massor med kontakt o kärlek o bli riktigt bortskäm.

Tussaan
0

Mycket kärlek! 

Avliva ett friskt djur, nä tycker jag inte! 

Men jag kan förstå samtidigt hur man tänker när man gör eller tycker att man ska göra det, den nu ensamma kanske blir deppig ändå.

Har själv ensamråttor och dom är hur pigga som helst. 

Dom har mycket att pyssla med i sina burar så dom borde inte vara uttråkade iaf. Sen så har jag alla mina 3 burar i samma rum så de kan höra och lukta av varandra ändå. 

Men det blir nog bra ska du se :)

mickro
0

Jag skulle omplacera eller hitta en låne råtta som är lite äldre :) Tycker inte det är snällt att ha den ensam när den är van vid kompisar. Oavsett hur mycket tid och aktivering i buren man har.

Zak
1

Man ska absolut inte avliva friska råttor. Låt honom vara med dig så mycket som möjligt. Tror inte man ska omplacera en råtta som är så gammal. Han kommer få en bra sista tid med dig trots att han är ensam.

[Linus123]
0

När mina två av tre råtthanar dog, så överröste jag min tredje råtthane med mycket kärlek och omsorg. Han var så gammal ändå så han dog ca. en vecka senare som den andra dog. Men han fick den bästa och sista tiden med mig ute ur buren.