Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 949 ggr
Ellasratties
0

ÅHNEJ TJUVPARNING

Hallå alla. Nu har olyckan hänt här hemma. En av mina tjejer råkade smita ut medan mina pojkar var ute och sprang. två olika hanar hann sätta på henne så att säga, SJÄLVKLART var hon ju TVUNGEN att höglöpa just då. 

Inte för att det inte är avelsråttor, för det är dom tänkta att vara. Kruxet är att hanarna som gjorde det är för unga ännu och honan fyllde nyss 1 år(har tidigare försökt ta kull på henne) men fick inte så länge sen reda på att systern till henne fått juvertumör. Så EGENTLIGEN skulle detta absolut inte ske.. men men. 

Nu vill jag veta, vilka komplikationer under dräktighet/förlossning är vanligast när dom är för gamla? Har ju såklart läst massor. Men vill ändå veta vad NI upplever som vanligast/jobbigast/störst sannolikhet att hända, har nämligen aldrig hänt mig någon gång.

Mvh, Ella Ler Har du svår mensvärk? Kika in på Endometrios i fokus

Zolah
0

Det som sker med äldre honor är väl att deras bäcken är för hård ? och där kan det bli problem med förlossing då ungarna inte kan komma ut? ( rätta mig om jag har fel någon ).

Får hoppas att det inte blev något, bara för att det inte ska hända något med tjejjan eller möjlig avkomma

chade
0

jag har hört att det med bäckenet är myt, men jag vågar inte stå för att det är sant, då jag inte minns vart jag läste det. Det kommer nog gå fint om det nu blev nått, oroa inte upp dig i onödan! Vi håller tummarna på att det inte blev något för råttans bästa :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Fjordell
2

Vissa anser att det är lite av en myt, då det inte alls sker så drastiskt som att en hona är i princip inkapabel till att föda normalt så fort hon fyllt 1 år. Det är väldigt individuellt, men bäckenet stelnar inte på det sättet, det blir bara mindre flexibelt ju äldre råttan blir. Jag tror absolut inte att det ska vara någon fara trots att honan fyllt året, så länge hon är i fin form i övrigt.

Hoppas allt går bra, trots det som skett! Man får helt enkelt göra det bästa av situationen och hålla tummarna för att mamma och ungar klarar sig galant, om hon nu visar sig vara dräktig. Det är sånt som händer.❤️

Ellasratties
0

#3 Jo ja. Allt går nog bra. Men eftersom parningarna innan inte har tagit så HOPPAS jag att det inte tog nu.. då hatar hon mig haha. ❤️

Det LILLA… stora problemet är att jag är bortrest under den tiden hon eventuellt (om hon nu blev dräktig) kommer föda. Thats the prblem nu iallafall. Har ju mina barnvakter till dom men känns ändå lite sådääär. Och jag kommer hem cirkus 2 veckor efter deras födsel i så fall. Och det känns också jobbigt. Vilken jäkel hon är!

Mvh, Ella Ler Har du svår mensvärk? Kika in på Endometrios i fokus

Fjordell
1

#4 Det är inte lätt med dessa busiga små rackare! Vilken av dina honor är det som varit fräck, när fyllde hon 1 år?

Jobbigt att du är bortrest under den tiden också… Bästa du kan göra är väl egentligen att låta dina råttvakter läsa på lite om vad som kan behöva göras under tiden du är borta. Tråkig timing hon hade, den lilla tösen, haha.

Lancia
0

Ella, jag har skrivit till dig på Ansiktsbok.

Cert
0

Hur gick det?