Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 717 ggr
[Jester]
0

Resa bort utan råttor?

Jag ska åka iväg över helgen och får svårt att ta med mig råttorna, fungerar det att lämna dem ensamma 2 nätter? Jag åker på fredag och kommer hem på söndag. Hur gör ni när ni hamnar i denna situation? Lägger ni in massa mat i matskålen eller gömmer mat på olika ställen i buren?

[Linus123]
0

När jag reste bort över en helg, så såg jag till att mina råttkillar hade gott om mat och färskvatten i buren. Och lite leksaker och sånt som dom kunde aktivera sig med.

[Jester]
0

#1 Leksaker kan vara en bra ide! Vad använde du för leksaker? Mina tjejer brukar inte vara så jätte intresserade av leksaker ;)

Lamina
2

Nej, du kan inte lämna råttorna ensamma så länge. Förutom risken för att det kan hända något, som att någon råtta blir sjuk eller skadar sig, så finns det risk att dom blir utan mat och/eller vatten. Vad om råttorna välter ut matskålen så att allt far ut över golvet? Eller om vattenflaskan går sönder?

Det är dessutom olagligt. Gnagare ska ha tillsyn minst en gång om dagen.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Roonja
2

När jag är borta över helgen eller över en vecka på semester så har jag en snäll granne som går hem till oss och tar hand om djuren och ger mat och vatten. 😃 I gengäld så tar vi hand om hennes katt när hon är borta. Så har du granne eller släkting som kan ta hand om djuren så är ju det bra! 👍

Mapel
0

Någon bör se till dina råttor varje dag. Så åker du på fredagen tycker jag minst att någon ska komma och se till dem på lördagen, och är du hemma sent på söndagen, eventuellt nån gång på söndag också. Det finns mycket som kan hända om man är borta så länge.

AliciaRing
0

När jag reser bort så ser jag till att råttornas ("mormor" Min mamma) tar hand om dem :) 

Jag skriver en lång lista på saker som ska göras i detalj och sedan sätter den på kylen och sedan åker jag iväg. Medans jag är borta så ringer jag min mamma för att fråga om allt går bra. 

Ringer henne kanske 4 gånger om dagen haha. :) 

*Gillar inte att åka ifrån mina korvar. :D<3

Stig Elvis Rufus Långsvansar <3

[Linus123]
0

#2, jag använde olika kattleksaker i härdat plast med en plinga i så att dom hade något att göra medans jag var borta. #4, jag använde mig av en skål av porslin som dom inte kunde välta. Plus att jag hade två stycken skålar i metall som jag hängde upp på burväggen. Och att jag hade två stora vattenskålar i plast som dom hade färskvatten i. Jag var borta i två dagar, och mina råtthanar klarade sig väldigt bra. Jag hade dessutom radion igång hela tiden så att dom kunde lyssna på något medans jag var borta.

nniikaa
0

Någon MÅSTE se till dem dagligen. minst kolla att de har mat och vatten. kan även vara bra att plocka undan ev avföring och lägga i toaletten om de inte är helt tränade

Roonja
0

#7 Tror du svarade på #3 och inte mitt inlägg. :)

[Linus123]
0

#9, skrev fel. :D Ja, jag menade #3:s inlägg.