Mång rabatt ?
Hade en kvinna idag som bad om massrabatt på råttbebisarna. hon tyckte att jag skulle sänka priset på dom om hon köpte fler. tycker att man inte prutar på djur. sen om man sätter ett pris så är det priset som gäller. om hon tycker de är dyrt kanske man ska fortsätta leta efter ett "billigare" pris. vet inte om de bara jag som känner att de fult att bråka om ett pris som är sagt? de var inte att hon gav sig första gången utan tjatade bra länge innan hon insåg att jag inte skulle sänka priset. och vart jätte arg och sa en massa onödiga saker, som jag inte tar upp här.. Hon ville förmodligen bara ha lite bråk. ETT RIKTIGT TROLL !!
Dålig stil.
Ibland kan man ju tänka sig sänka priset om man tror att djuret kan få ett bättre hem, men nej att pruta så… Vissa folk alltså…. 😕
Om en köpare försöker pruta på råttor från mig får de köpa av någon annan.
If you fight love, you're always a loser
Hon fick inte köpa, så hon skulle vänta på en ny annonsering!..
Självklart kan man dra ner lite i priset, om man vet att de kommer få det bra, men då ska ändå den blivande köparen visa sin trevliga sida, och berätta lite om sig själv och situationen, men nej inte ens det hon skulle ha rabatt och de var hon så säker på att alla gav, för man vill ju ändå bli av med råttungarna. jag har inga problem att bli av med mina bebisar. dom är 3 veckor på måndag och alla utom 2 är tingade. Samma med förra kullen, alla tingade innan vecka 3.
Bra gjort :) Hoppas du hittar jättefina hem till dem alla ❤️🙂!
Kanske ska nyansera den här diskussionen lite…
Ovan nämnda person skrev att hon inte hade några honor kvar.
Sen kommer ett mail till där hon säger att hon har två honor som hon egentligen tänkt spara. Men att hon kan sälja dem, OM hon får 250 kr styck istället för 200 kr som det var sagt från början.
Jag hade inte haft något som helst problem att köpa dem för 250 kr styck, dock tyckte jag det var fult att ha ett pris och säga att de är slut… Och sen utnyttja situationen och säga att "jo, du kan få köpa dem till ett högre pris".
Därför körde jag samma sak tillbaka. Kan man gå upp i pris kan man ju också gå ner i pris?! Förstår inte hur man kan ändra sig när man tänkt behålla två djur, om man bara får en ynka hundralapp mer för dem…
"sen om man sätter ett pris så är det priset som gäller. "
Då ska du väl inte gå upp i pris om du skriver så? Du sålde dem ju inte för 200 kr sen utan skulle ha mer bara för att det var hög efterfrågan.
Det var inte pengarna som det handlade om utan en principsak.
Här, läs själva och bilda er egen uppfattning.
När jag läser mejlen så uppfattar jag det som att säljaren låter pengarna styra lite. Om jag vill behålla en eller två ungar ur en kull så behåller jag dem oavsett om någon annan skulle erbjuda dubbelt så mycket för dem.
Jag tycker inte att det känns särskilt seriöst av en uppfödare att göra på det här sättet. En sak är det att inte vilja gå ned i pris, det skulle inte jag heller göra. Om en köpare snackar om priset det första de gör så kan de inte förvänta sig ett svar från mig. Det sänder fel signaler.
Aldrig att jag skulle sälja en unge som jag tänkt behålla för en slant mer än de andra ungarna. Jag tycker det är lika "rätt" som att exempelvis ta mer betalt för honor än för hanar, eller att göra dumbo dyrare än toppörat etc. Men detta är bara vad jag tycker.
Däremot kan jag inte heller säga att jag skulle uppskatta att en köpare ber om en mängdrabatt, om en uppfödare klart och tydligt skrivit att de kostar *** kr/styck. Det klingar inte heller bra i mina öron.
Jag håller helt med dig Fjordell! Jag skulle inte ha drömt om att be om rabatt normalt sett. Men jag tyckte det var så underligt att plötsligt kunna sälja dem, MEN till ett högre pris. Så då drog jag det lite till sin spets. Hade annars aldrig försökt "pruta" när det gäller djur på det här sättet. Skönt att få lite medhåll, tack det uppskattas
Ful stil håller jag med om. En råtta skall inte kosta mer än sitt syskon om det inte handlar om t.ex nån defekt som gör att man gärna kan tänka sig sänka för den individen. Inte öka för att råttan kanske är mer speciell till uppfödaren om det kanske är en man ev tänkt behålla. Fel väg att gå. Då skiter man ju helt i pengarna och kör foderavtal. Gratis råtta mot mer hållhakar är bra mycket bättre än slänga på en fjuttig 50lapp mer. Råttor skall inte kosta mer för de är av import linje bara för resan i sig kostat extra, eller kosta mer för de är en lite nyare variant eller kosta mer pga dumbo eller topp. Det tycker jag i sig bara är oseriöst. Man sätter en summa för allt. Uppfödning handlar inte om att tjäna pengar, uppfödning handlar om ett stort jobb som inte ens kan ramas in med kort mening. Men även upprätthålla djurens status så att de inte blir en sak som ger liten slant i fickan.
Att man sedan kan välja och byta djur med varandra, sänka summan, ge bort, foder/avelavtal. Det sker rätt ofta för min del. Så inramad på pengar ska man inte vara. Men ändå måste man dra en gräns på hur mycket back man kan gå på utgifter, som tid med ev köpare och de som köpt. Det är nära på ett heltidsjobb bara att hålla kontakt med köpare. Och ger någon lite av sig själv så kan man enklare ge något tillbaka. Ofta kan det handla om principen och hur man lägger upp det.
Ja lite ful stil att pruta. Men där är det mycket upp till hur man gör det. Alla djurs status minskar om de skulle bli billiga slit och släng saker. Det är inte direkt billigt med boende och mat för de som verkligen ser till att råttorna får en bra start och inte kör så billigt man kan komma undan. Sedan tar köpare en jäkla tid att underhålla med svar, bilder, uppdateringar och dom ha hjälp efter köp med råd osv ;-). Djur kostar som allt annat. Folk går inte direkt in och prutar på en sprillans ny cykel på biltema. Är det pengarna det handlar om så sätter man sig på google och letar upp en liknande cykel som kostar mindre.
Men fråga saken på rätt och bra sätt, samt att det är till en uppfödare som inte tänker bara på pengar och kan hantera frågan. Så är det inte helt fel att fråga. Själv varierar jag stort på tidpunkt och vilken kull det är. Rätt hem kan ibland va väldigt viktigt för råttans skull och då bör inte pengar komma i kläm. Vissa fall kan jag mer försöka få en person och ta en råtta gratis bara för att hemmet skulle va så bra för den individen. Men säger nån nej till sänkning så får man ta det och inte puscha på. Puschar man på kan det mer bli en princip sak och i stundens hetta kan det istället bli att säljaren slänger ut en prisökning för att besvara fulheten. Eller tvärtom.
Kan man inte prata med uppfödare så bör man fundera på om man verklgien bör ta råttor av denne. Finns en del i sverige ändå. Bättre hitta uppfödare man kan prata med och som har nått man tror kan passa. Och vet man att ekonomin är ostadig så kan man ta upp det med en gång. Som typ - Jag önskar råttor. Sitter och sparar men tyvärr är ekonomin lite tajt. Veterinär är inge större problem, det får jag hjälp med eller har redan sparat en del till. Önskar inte stödja zoo avel och ville fråga runt lite om det finns möjlighet att kanske va fodervärd åt någon råtta från dig. Kanske köpa nån lite billigare. Eller om det går med avbetalning osv.
Dock kan jag inte komma på en ende orsak att öka priset på nån få i kullen med ynka 50kronor. Ende jag kan komma på är om säljaren skall möta upp och därmed kommer få en extra utgift. Allså att råttan inte ökar utan en resa plussas på.
Sorry nattsvammel från min sida. Har lite svårt att hålla mig till kort text när skallen far iväg på sin egen tripp och drömmer om den där kudden.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.