Råttor iFokus

Råttor

Etikett: buren-boende-inredning
Läst 936 ggr
Nymphadora
0

Någon som testat Cool Pad/kylmatta?

Vi har en extremt varm lägenhet och på somrarna blir det extra svettigt för både oss och våra råttor. Vi brukar ha fläktar gående dagarna i ända, men det känns sådär lagom miljövänligt att ha något stå och dra el hela dagen. Vi har funderat över andra kylningslösningar (vi ger vattenuppskattande rådisar bad etc, men det räcker liksom inte). Så hittade jag denna: http://vildatassar.se/index.php?route=product/product&path=34_74&product_id=103

En "Cool Pad" (kylmatta) som ska bli kall då djuret lägger sig på den. Någon som har testat? Kan det finnas några risker med denna? Och om en har bitiga djur, kan det finnas något i mattan som är farligt för dem att få i sig?

Har även sett folk lägga in stenplattor och liknande, för råttor att bre ut sig över och få svala magar, men har inte testat det heller. 

Hur håller ni era rådisar svala under varma dagar?

zickan
1

Har inte kört på denna. Men massa annat med ungefär samma princip. Finns blandannat sten plattor som funkar med att kyla djur. Mina råttor gillar inte riktigt ligga på något sånt. Iaf inte de jag haft. Men skönt om de har möjligheten om de skulle behöva svalka sig. Det jag kan tänka mig är att du inte kan ha den i buren hela tiden. Ser väldigt tuggvänlig ut. 

Några saker som funkar hos mig är att sy hängmattor och stoppa ned ris sedan frysa in. Eller stoppa med bomull, skumgummi osv och låta det dra i kallvatten innan man hänger in. Eller tyg/fleace doppa i kallt vatten och lägg in på en hylla. Eller frysa sedan lägg in i buren när den inte är så frusen att de fryser fast och skadar sig. Petflaskor med kallvaten eller frysa, linda i handduk och lägga in. 
Frysta grönsaker, fryst rått kött, fryst vanlig mat i iskuber. En stabil skål med kallt vatten de kan doppa tassarna i osv. 
Har takfläkt lite för nära burarna. Men den står på, tar hellre ev snuva pga draget och lite torr luft än värmeslag. Kör den bara när det är riktigt varmt och kvavt. 
Luftfuktare, fläkt som inte står mot buren. Hänga för fönster med mörkläggande gardin/filt osv om det är en redig värmebölja.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Nymphadora
0

#1 Fläktar är det vi brukar köra. Luftfuktare har vi haft, men den har typ inte gjort ett skit (vi har SÄMST luftgenomströmning i vår lägenhet). Mörklägger ALLTID rummet råttorna bor i, oavsett årstid, så att solen inte står och knallyser på dem under dagen när de ändå sover.

Isbitar och småskålar med vatten har vi kört också. Isbitarna har alltid varit uppskattade. Att ge fryst mat har vi gjort ibland också, men det kan vi göra oftare på sommaren, det är smart. 

Sen vet en ju aldrig hur de känner angående hettan. Men har sett dem ligga och svettas de dagar då det varit outhärdligt varmt och då känns det som att en vill ha bra knep. Men nu har jag fått lite fler tips än de vi provat själva, så tack! :)