Bebisar på g...
…och de kommer snart.
Jag har fått uppgiften att passa min lägenhetskamrats råttor, en kille och en dam födda den 18:e januari i år. Ett mycket ungt par alltså, och på grund av okunnighet/miss etc. i djuraffären levererades de till min kompis (som aldrig har haft råttor förut) som två råttkillar. Min vän bestämde sig för att inte ha dem åtskilda efter ett löfte från affären att de skulle köpa den första kullen. Hans val alltså, men nu har han rest utomlands och jag ska passa dessa två småttingar i två veckor.
Jag har alltid haft råttkillar innan och har inte någon i min vänskapskrets som har erfarenhet av varken honor eller råttfödslar. Jag tror att ungarna kommer snart, honan är riktigt rund om magen, har börjat boa ordentligt i buren och är mer bitig än innan. Jag måste ha tips och råd för hur jag ska sköta födseln! Än så länge så sitter de i samma bur fortfarande, jag har tillverkat ett krypin (kartong) till tjejen men hon verkar vilja sköta sin födsel "över öppen himmel" i ett av hörnen i buren.
- Ska jag separera honan och hanen?
- Ska jag höja temperaturen i rummet (den är runt 22 grader nu)?
- Vid födseln, skall jag ta henne till en veterinär efteråt?
- Några tips på inredningsprylar som honan kan tänkas vilja ha till födseln? Hon har pappersstrimmel (sådana mjuka strimlor som man kan köpa som bomaterial till smågnagare i djuraffären) just nu.
- Buren börjar bli smutsig, ska jag byta i den eller vänta till efter födseln (med tanke på att hon redan nu har boat)?
- Någon specialmat?
Jag är tacksam för alla tips och råd jag kan få!
//Tosca
Ps. I vårt hushåll (i ett annat separat rum) sitter mina äldre råttkillar, förutom att tvätta händerna nogrannt mellan besöken hos de två olika burarna och tänka på doft i mina kläder, är det något annat jag bör tänka på? Ds.
Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr

Jag tycker att din "lägenhetskamrat" visar upp sin allra sämsta sida när det gäller att ta hand om sina råttor! Tänk att bestämma sig att ta bäbisar på sina första råttor det första man gör och sedan resa bort …
Jag tycker faktiskt att det tyder på riktigt dåligt omdömme.
Din "lägenhetskamrat" har verkligen tur som lämnat över ansvaret till en som du Tosca. En som bryr sig! Själv har jag ingen erfarenhet av råttbäbisar så jag kan inte hälpa till med så många goda råd och tips. Men vad jag förstått och läst mig till ska pappan INTE vara i buren när råttbäbisarna föds. Honom ska du nog lyfta ut med en gång!
Kanske kan du via Svenska råttsälskapet komma i kontakt med någon uppfödare som är villig att ge goda tips och råd. Verkar vara bråttom med sådana!
Nu har de kommit!
Inatt födde råttjejen 9 stycken små rosa råttungar! De mår alla bra, fast hanen surar lite för att han blev utlyft. Men vad ska jag göra? Vad ska jag tänka på? Behöver nu mer än någonsin tips och råd om hur jag ska hantera honan och de små!
//Tosca
Portfolio på Flickr
Ge honan bra mat tax barnmat, barngröt, majsvälling. Kokt ägg, kyckling eller annat kött och grönsaker tex ärtor och majs. Mycket proteiner och kalk i maten.
Hon behöver inte undersökas av vet om hon inte uppvisar symtom på sjukdom.
Lämna dem helst ifred de första dagarna så mamman inte behöver stressa upp sig.
Lycka till!
Hon har fått smältost med skinka (+smörgås) för en stund sen, hon ligger och diar ungarna nu. Ska upp till affären med min pojkvän så snart han kommer tillbaka och köpa barnmat. Vi har specialmat (måltidsersättning för råttor, e.g. för små hundar) som jag köpte hos veterinären när min äldre råtta var sjuk, men det kanske är för energikoncentrerat att ge till henne? Barnmat ska hon iallafall få!
Jag kommer att vara online på den här sidan hela dagen, kom gärna med mer tips allihopa! Och tusen tack för alla tips som jag redan fått!
//Tosca som numera bor tillsammans med 14 råttor
Portfolio på Flickr

Byt strö och sånt i buren när ungarna blivit lite större och risken att hon biter ihjäl dom har minskat.. Och sen som sagt barnmat, både nyttigt och dessutom väldigt uppskattat av råttorna :)
Har räknat om de små, de är 10 st! Låter hur gulligt som helst när de diar!
Men men, killen sitter alltså i en egen bur nu och tjejen har fått grönsaks- och kalvpuré (vilket hon slök i nästan en tugga), så hela råttfamiljen verkar må bra nu!
Portfolio på Flickr