Mobbad pga annat utseende?
I kullen som min ena kille kommer ifrån blev en av ungarna mobbad och illa biten efter att hanar och honor särades på. Jag har tänkt att det bara hade med individen att göra men när jag diskuterade detta med en kompis undrade hon om det hade något samband med hans utseende, lite som med hennes häst som hade blivit utfryst pga av att han var den enda vita i hagen. Råttungen var nämligen den enda agouti hoodade i hanburen, resten var black roans som hade börjat blekna.
Kan de frysa ut eller mobba individer som sticker ut med sitt utseende för att skydda flocken/kolonin från rovdjur? För visst kan det dyka upp albinos bland de vilda brunråttorna som kan locka till sig oönskad uppmärksamhet? Vad händer med den individen?
Råttungen fick flytta in till sina brorsor och pappa igen efter att det stora såret vid svansroten läkt, jag tror inte att de skadade honom nåt mer. Nu när kullen är ett år gammal och grabbarna fortfarande bor ihop så håller sig gärna hoodisen en bit ifrån de andra men han äter ändå med dem.
Jag har varit med om att råttor har fryst ut varandra. Men då var det en vit rödögd som blev utfrysning av två svartödga. Men när jag skaffade en till rödögd så lugnade det ner sig och "rödingarna" höll ihop en hel del.
Nu vet jag inte om råttor, men min hund var den enda trefärgade medans alla hans syskon var blue merle (sheltie). Har var väldigt utfryst och såg så ensam ut när de andra lekte och inte brydde sig om honom vilket var en av många anledningar vi föll för honom…
Tror absolut djur kan frysa ut andra pga utseende! Skulle vara förvånad om det fanns en studie på det dock
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Jag tror inte att "mobbningen" har något med färg och teckning att göra. Det är nog bara en ren tillfällighet att han inte ser ut som de andra. Däremot kan djur frysa ut ett annat djur om de har en svaghet. T.ex rödögda råttor som oftast ser sämre än svartögda, och ofta tvingas skanna av ett område när morrhåren och nosen inte är tillräckliga.
Om så unga råttor börjar gå på en annan råtta så bådar det inte gott. Det är inte ett bra beteende.
Hästar fryser inte ut en annan häst pga dess färg. Men hos hästar finns alltid en klar rangordning, och ibland tvingas hästarna slåss för att göra upp, och då är det verkligen 'starkast är bäst' som gäller. Detta sker oftast i flock, inte i grupp.
Min erfarenhet säger mig att alla hästflockar har en "lägsta häst". Som inte beror på hästens färg, teckning, ras eller storlek. Den hästen anses helt enkelt vara svagare än de andra. Den är lägst i rang.
Men så snart det blir förändringar i flocken så kan allt vändas om, eller så stannar den lägst rankade hästen i "botten".
Hästflockar har många likheter med råttflockar.
#3 fast när det gäller hästar har du fel. Dom fryser ut vita hästar just för att färgen är så avslöjande för rovdjur. Vildhästar har alltid gjort så. Har man en vit häst som blir utfryst brukar det lösas genom att man tillsätter en till vit till flocken. Det spelar ingen roll hur ranghög/låg en vit häst är, han avslöjar flocken för mycket för rovdjur så han kommer inte få vara med på samma sätt som en mörkfärgad häst.
Instagram (storyof.cinnamon). ✍️
#3 fast när det gäller hästar har du fel. Dom fryser ut vita hästar just för att färgen är så avslöjande för rovdjur. Vildhästar har alltid gjort så. Har man en vit häst som blir utfryst brukar det lösas genom att man tillsätter en till vit till flocken. Det spelar ingen roll hur ranghög/låg en vit häst är, han avslöjar flocken för mycket för rovdjur så han kommer inte få vara med på samma sätt som en mörkfärgad häst.
Instagram (storyof.cinnamon). ✍️
#4 Nu är ju det här väldigt OT, men det finns ingenting som bevisar att just vita hästar fryses ut pga dess färg. Det är gissningar och antaganden. Visst kan det stämma till viss del, men inte helt och hållet. Ingen av de vita hästarna i flockar jag vistats bland har på något sätt blivit särbehandlade. Det har alltid varit olika färger på de hästar som varit lite utanför. Det har varit några fuxar, ett par bruna och en isabell. Alla dessa gånger har det funnits en eller två vita hästar i flocken.
Dock så upplever jag att de som varit lägst i rang bara tycks "puttas ut" från flocken när det råder oroligheter. Men när alla hästarna känner sig trygga så är alla tillsammans igen. Så jag säger återigen att det är så mycket mer än bara färgen som spelar in :)