Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 990 ggr
Oblivion
0

Råttburs underlag!

Hej svejs!

Jag har tänkt skaffa råtta under en lång tid nu och jag håller på med en lista om vad för saker jag borde köpa. Men nu har jag liksom fastnat lite på några saker.

1. Vad för bottenmaterial ska man ha för en smådjurs "låda". (Tänker nämligen träna dem att gå på lådan)

2. Funkar microfiber som underlag i buren eller borde man ta något annat som fleece eller handdukar? 

3. Är fågelburar bra burar för råttor och i sådana fall hur ska man få till de olika våningarna/burplanen? 

Tack så mycket om ni kan hjälpa mig! 🙂

mallan96
2

Jag använder kattsand i mina råttors toalett som inte klumpar sig. 

Jag har en rätt så stor fågelbur, det fungerar utmärkt, problemet är bara att på de flesta fågelburar så är luckan jäkligt liten, fast oftast väldigt lätta att städa som min är :) jag har ferplast hyllplan 2 st i min. Som bottenmaterial så använder jag just nu toalätt, men vid nästa städning ska jag testa Boris dörrmattor som bottenmaterial. :)

Oblivion
0

Så katt sand som inte klumpar sig värkar ju va bra, särskilt om det inte dammar så mycket.

:')
2

Jag har Toa-lätt som är som ihoptryckt papper format som pellets, detta kan man köpa på livsmedelsbutiker och själv tycker jag de är bra. Man kan även ha hampaströ, alspån osv. Huvudsaken är att man har olikt material i resten av buren. 

Som underlag i min bur har jag IKEAS Borris mattor, de kostar 4kr, är mjuka och bara att tvätta när de blir smutsiga. Väldigt bra tycker jag!

nniikaa
2

Toalätt i toalådannoch fleecefiltar som underlag

Zolah
3

Forumsök är jättebra om man vill hitta gamla trådar med det man funderar om :) den finns uppe till vänster - gjorde en sökning åt dig ^^

https://www.google.se/search?hl=sv&q=botten%20material%20site:rattor.ifokus.se

**
1. Vad för bottenmaterial ska man ha för en smådjurs "låda". (Tänker nämligen träna dem att gå på lådan)**

Jag använder kattsand, men det är bäst att undvika klumpbildande samt att man håller ett öga på råttorna om dom äter sanden. Det förekommer men jag har personligen inte varit med om det.

2. Funkar microfiber som underlag i buren eller borde man ta något annat som fleece eller handdukar? 

Jag tror microfiber ska gå bra, men som med handukar bör man tänka på att det finns chans att den trådar sig och trasslar in råttorna. I worse case scenarion har trådar snurrat fast sig och dödat blod cirkulationen till tår, men jag tror det främst rör sig om handukar. Fleece brukar vara mest poppis bland andra medlemmar här,personligen använder jag back-2-nature pappers pellets :) tycker det är awesome.

3. Är fågelburar bra burar för råttor och i sådana fall hur ska man få till de olika våningarna/burplanen? 

Det är olika, har sett 'snirkliga' som gett lite problem. Ska finnas en tråd på forumet om det men jag kan inte minnas namnet.. iafl så hade en råtta fastnat i en 'snirkel' med tån och skadat sig. Så sådana burar skulle jag inte rekomendera ( alltså snirkliga med dekorationer, svårt att förklara? ). En annan sak med dom flesta fågelburar är att dom har små luckor  som gör det jobbigt att ta ut råttan och rengöra buren, samt att stängerna kan vara riktade ståendes istället för liggandes som förhindrar att råttan kan klättra.

Våningar kan man göra med hjälp av hängmattor, skruvbara hyllor ( se ferplast så förstår du vad jag menar ) eller rent av trähyllor ( inte att rekomendera så mycket, det luktar snabbt och suger åt sig urin ). Undvik dock nät/galler hyllor om du inte tänkt klä dom med något mjukt :)

Oblivion
0

Tack så mycket! Nu vet jag vad jag ska ha på min inköps lista! 😃