Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 817 ggr
Tjohalia0507
0

Dubbelrex, erfarenheter!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla! Jag är ny i forumet och ny-gammal som råttägare. Tre rått-tjejer har fått flytta hit till barnens stora glädje. En slät toppörad, en Rex Dumbo-örad och en som vi trodde var Rex och toppörad (samtliga köpta på djuraffär). Den sista är den yngsta, Ester heter hon. Hon var ytterst lite kal mitt på huvudet när hon kom till oss men hade lätt lockig päls i övrigt. Efter ca 1 vecka började hon tappa pälsen på ryggen samtidigt som det växte ut på huvudet. Nu är hon lite fjunig på ryggen men är nästan helt kal. Ett besök hos veterinären bekräftade vad vi misstänkte, inga hudproblem eller nåt som liknade ohyra utan veterinären är rätt övertygad om att det rör sig om dubbel-rex. Söt är hon ju ändå, men jag har aldrig haft en råtta utan päls innan och har såklart några funderingar. Främst hur ni ser till att dom inte fryser. Vad har ni för bäddmaterial? Såg även någon som använt bebissockar och klippt hål och använt som kläder när man tex ska gå ut, är det lönt att prova ens? Bilden är ca en vecka gammal, hon har tappat mer päls nu.

Völsung
0

Dubbelrexar kan ju ha lite päls på vissa ställen och vara kalare på andra. Naknare dubbelrexar är nästan helt nakna. Helt säker på hur hon blir i pälsen vet du inte förrän hon blir lite äldre.

Råttor utan päls fryser ju lättare. Jag har en fuzz - en variant av hårlös. Hon är ju känsligare men du kan anpassa dig genom att lägga in fleecematerial eller någon handduk. Annars kommer din råtta att klara sig bra genom den värme hon får av de andra råttorna. Se till att de har ett bo de kan mysa i. Kontrollera att det inte finns drag där buren står och att det inte finns något vasst din dubbelrex kan göra sig illa på.  Ett annat råd är att hålla de andra råttornas klor välklippta så att, när de leker, inte river upp huden på den dubbelrexade.

Blir det kallt kan du ha en värmelampa eller liknande så blir det varmare för råttan och tänk på högt proteininnehåll i maten. 

Lycka till med din råtta :)

Fjordell
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det ser ut som att hennes päls är påväg att komma tillbaka. Ofta kommer pälsen i omgångar.

Såhär såg en dubbelrex ut som jag hade ett tag för omplacering. Ibland var han kal på några fläckar, sedan hade han nästan päls över hela kroppen, sedan blev han lite kalare igen, innan pälsen kom tillbaka igen, och så höll det på.

Se bara till att hon får i sig tillräckligt med mat, för hon kommer troligen att äta mer än de andra då hon förbrukar mycket energi åt att hålla värmen och försöka lägga ny päls nästan hela tiden. Håll buren helt dragfri och se till att det finns ett par varma och gosiga ställen i buren som hon kan ligga och mysa på.

Angående att ta ut henne… det är nog inte en så bra idé. Hon är ju absolut känsligare än de andra från vind och kyla, men också extra känslig för solen. Så om du absolut måste ha med henne ut på sommaren nångång, så håll henne i din tröja. Hon har inte samma förutsättningar som pälsade råttor att kunna reglera kroppstemperaturen varken inne eller ute. Så det bästa är att försöka hålla temperaturen hon vistas i så jämn som möjligt.

Tjohalia0507
0

Tack för era kloka svar! Hon har som sagt var mindre päls nu än på bilden, men jag tycker det är lite olika nästan dag för dag så det kan nog variera mycket. Jag köpte en fleecepläd som jag klippte i mindre bitar idag och la in i buren, och dom har flera ställen att krypa ihop på. Vi har också relativt varmt i våran lägenhet, ofta kring 23-24 grader, så värme finns det. Ang att klippa klorna på råttor så är det inget jag har erfarenhet av, är det mycket svårt? Dom är ju inte stilla för fem sekunder, men ena råttan har rejält vassa klor tycker jag. Skulle vilja klippa dom för min skull om inte annat… Tanken är väl att dom ska få följa med på lite äventyr i sommar, men då hade jag tänkt skaffa en bra transportbur. Jag får se till att skydda den ordentligt då.

Zakaraa
0

Det finns en artikel om att klippa klor så ta en titt under artiklarna :)
Kan man inte hantera råttan själv vid klippning så får man ta hjälp av någon som håller fast så man kan klippa.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Tjohalia0507
0

Tack, ska leta reda på den!