Sätta ihop dom..
Jag har två honor hemma nu som aldrig träffats innan, jag släppte ihop dom igår på sängen allt gick jätte bra då! Sen släppte jag ihop dom i buren, då började den ena bråka med den andra (dom var i hennes bur). Nu har jag dom i olika burar brevid varandra och läste på någon sida om gerbiler och en tjej som introcerat in dom till varandra, dom hade fått träffats på neutral mark sen hade hon haft dom delade i en vecka ungefär men haft nät emellan dom och bytte sida av buren varje dag. Så nu tänkte jag om jag ska låta dom träffas på neutral mark och sedan byta bur varje/varannan dag, eller kan dom bli stressade av de?
Sen när dom var i buren , så tvättade den elaka råttan den andra som inte gör något, men sen helt plötsligt drog hon bort lite päls från henne
Vad är det för beteende`?

Hur gamla är dem, har de ingått i flock tidigare?
Ibland behövs det flera träffar på neutral plats, varje ag och ska du sätta in dem i en bur så måste buren vara renskrubbad så det inte luktar någon av dem, samt byt all inredning mot ny, bada dem ihop så de luktar neutralt båda två.. =)
Den ena är 5 månader ,den andra är någon månad äldre den äldre har ingått i en flock. Den yngre ingick i en "flock" på en till men den dog så hon blev själv och varit det i en månad.
hmm… jag hade en råttbebis som vi hade fått och "snuttan" min råtta då hon var 3år dog några månader senare "snyft" 
och hon tog hand om bebisen medans "sötnos"inte tyckte om "trollet"…snuttan och sötnos har bott tillsammans i hela deras liv
och när snuttan hade dött så skaffade jag en y råtta "Fjuff-Fjuff"
och trollet accepterade inte fjuff-fjuff… utan hon bet henne i nackskinet och på ryggen och när mamma skulle ta bort trollet ifrån fjuff-fjuff så hängde trollet kvar i nackskinet… hon ville inte släppa och hon fastna inte men hon släpte efter en pytte liten stund… så jag vet inte men prova med det som Absinthe skrev det värkar logiskt
// Stephanie och hårbollarna