Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 3444 ggr
Praefatio
0

Jätteråttan i Solna

Antar att flera av er redan har sett den här artikeln idag:

http://www.mitti.se/solnafamilj-hittade-jatteratta-i-koket/

Det är alltså en familj som hittat en väldigt stor råtta i sitt kök. Det har stått i bland annat Metro att det är en brunråtta (dvs. vanlig råtta) men jag vete sjutton, jag tycker nästan att det ser mer ut som en GP-råtta? Kan det vara en utsläppt eller förrymd sådan, vad tror ni?

Inte OT egentligen men visste inte var jag skulle lägga tråden riktigt.

Zolah
2

Jag tycker det ser ut som en jätte stor brunråtta, GP råttorna ska väl ha ett helt annat huvud och andra ben?

Praefatio
0

Hmm, på den bilden jag länkade till ser huvudet brunråtteaktigt ut ja. I Metro tyckte jag att det såg väldigt GP-råttespetsigt ut.

Grodan
2

Men 40 cm från nos till svanstipp är väl inget?

edit: bara lite kortare än en tamråtta…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Praefatio
0

Är det verkligen inkl. svans då? Den ser betydligt större ut på bilden, tycker jag.

[malda]
0

#3 fast i aftonbladet stod det ca 40 cm från nos till svansens början, det är lite skillnad. Och förvirrande när de skriver olika 🤔 http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18606111.ab

Apootie
0

Står olika i artiklarna, och dessutom tycker jag att det ser ut som att den inte är helt vild (alltså har tamråttegener. Ser lite dumbo/dumbobärande ut och lite vit på vissa ställen. Dessutom rostad?)

wintermynta
1

Bilden är felaktigt vinklad och säkert omgjord. Tror tyvärr att det är en stackars tamråtta dom fångat.

Grodan
0

hysteri

Zakaraa
8

Lite lustigt då jag och Zickan pratade om det tidigare idag. Suttit och väntat för att se när det skulle dyka upp en tråd här 😃 Tog längre tig än jag trodde det skulle ta, höhö.

Råttan mätte 40cm från nos till svansrot men det är fullt normalt för en brunråtta som är Död. Om det däremot skulle varit 40cm från nos till svansTipp så är det en Liten råtta och det stämmer absolut inte in med bilderna. (jag har för mig att de säger svansrot på TV4 när de pratar med kvinnan men kan minnas fel)

En levande brunråtta mäter ca 30cm (detta bevisade Zickan för mig med en bild på hennes (?) egen råtta xD) och en död som går att räta ut helt vilket inte går att göra med en levande råtta mäter ungefär 10cm till.

Här ska dock noteras att råttan ser inte brun ut utan svart så det kan inte vara en vildråtta eftersom de endast existerar i just Agouti (brunt) i Sverige. (Om det inte är en förrymt svartråtta dock så är dessa mindre än brunråttan.)

Såhär skrev Zickan till mig (citerar) 
"en vildråtta som överlevt till den storleken skulle inte gå nära en råttfälla och fastna på så kort tid som 5 minuter. stressad vild skulle inte ens tänka tanken på mat. men det gör en tam" Både Zickan och jag tror det handlar om en tamråtta som rymt.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

zickan
4

Haha shit vilken hysteri det blivit. Tidigare i dag var det bara en kort text i en tidning som jag gick in på via fb. Men det är ju verkligen överallt. Även i norska tidningen. 

Gambian pouched rat kan ni räkna bort med en gång. Det är det inte. Är även tydligt en black med vita tassar, eubk kanske?. Inte den vanliga färgen av en vildråtta. Men visst slänger folk ut sina djur och de förökar sig. Och i sthlm är det mycket lätt att få tag på mat. Är det en skyddad miljö så bör det inte va så svårt att de kommer upp på en storlek av 6-800gram och typ 30 cm. Sedan kan man dra ut döda djur mycket mer än levande. Så där blir det ju mer längd. Haft och göra med rätt mycket vildråttor. Första texten jag läste i dag så lät det definitivt inte som en vild. 
Om folket tyckte denna råtta var stor så bör de bege sig ut i skogen bakom gotlands sopberg ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grodan
0

Brist på nyheter.

Ang #3 så läste jag i någon av internettidningarna att de hade mätt från nosspets till svanstipp…

Fjordell
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Huvudbilden till denna "nyhet" är ju enormt missledande för att få råttan att se större ut än vad den faktiskt är. Här ser man ganska klart och tydligt (iallafall jag) att råttan är i samma storlek som en vuxen tamråttehane är.

Jag tror att denna råtta från början är en tamråtta, tråkigt nog.

BellaLjungberg
0

Min ena grabb ser ungefär ut som råttan på bilden och är väldigt stor av sig, inte är han ett monster. Jag hade nog blivit lite rädd om det dök upp en råtta från ingenstans xD

fridanordqvist
1

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18619815.ab Hittade detta nu, kunde inte låta bli att skratta lite åt "the viking rat from sweden" xd

Praefatio
0

#14 Hahaha, jisses, journalistik "overseas" kan onekligen bli lite som viskleken. Vi kan ju alla vara överens om att en enmetersråtta hade varit en riktig nyhet :)

mikeiko
7

Fattas nu bara att någon Solna-bo hör av sig om att dennes svarta tamråtta har rymt , precis som ni säger, den ser ju inte ut som en vildis alls :(

Usch, jag mådde skitdåligt av beskrivningen av hur stackarn kämpade för livet med fällan om halsen, och hur gubbfan står där och ler på bilderna.

Praefatio
2

#16 Ja, jag reagerade också på fällan. Satt i klassrummet när jag såg artikeln och klagade på fällan inför klasskompisarna. Det var bra, för en tjej som har problem med möss i huset hade använt sådana fällor och skulle genast byta till humanare alternativ.

Praefatio
1

#18 Oj, jag tror personligen att han skjuter sig själv lite i foten med en sådan artikel. Ämnet i sig är kanonbra att ta upp! Inget illa sagt om det, överhuvudtaget. Men sättet han lägger fram det… Genom att avsluta med en mening som "I det här fallet är monstret råttan under diskbänken i Solna, en individ med verkliga visioner, önskningar och mål i sitt liv" kommer de flesta som anser att råttor är skadedjur mest fnittra åt artikeln.

Att till en så väldigt hög grad förmänskliga och ta ner det på en för många obegriplig individnivå, som om råttan är något slags offer, får nog bara artikelförfattaren att framstå som extrem, konstig och därmed "ingen man behöver lyssna på" i gemene mans ögon. Istället för att prata om råttor som intelligenta och trevliga djur och råttfällan som ohuman avlivningsmetod, och därmed få upp folks ögon för råttor som djurart.

Zakaraa
3

#19 Det är en Debattartikel så inte en ren artikel :) Men håller med om att det i måna personers ögon kan kännas som en "löjlig" kommentar :/

Fick ett ryck och skrev en kommentar på #18's länk xD
Här är det jag skrev för er som vill läsa utan att behöva leta upp min kommentar :)

"Råttan som visas upp på bilden kan inte vara en vild brunråtta. Man kan tydligt se att den är black med vita tassar (dvs tecknad) som dessutom rostat på sina ställen. Brunråttan som finns vilt i Sverige är endast Brun (agouti) utan tecken. Vi är många inom råttvärlden som tror att denna råtta är någon persons husdjur som rymt och tyvärr hamnat i fällan. Hur länge den varit på rymmen däremot kan man omöjligt gissa.

Samt att det är en fullt normal storlek på en tamråtta. Död kan de mäta ca 40cm exklusive svans MEN en levande som inte går att räta ut ryggen på samma sätt som en död mäter runt 30cm.

En vild råtta som fått växa sig till den storleken skulle inte gå i en fälla så enkelt. Med det säger jag inte att det inte Finns enormt stora vildråttor för det finns det! Men de är inte så lätta att döda, speciellt inte utan burfällor.

Skippa påhopp och liknande  som svar till mig. Är inte ute efter bråk utan endast en tanke och information från en person från RåttSverige."

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[Thiah]
0

#19 jag håller med dig. Tycker råttor verkar vara fascinerande och när jag tryckte på länken hade jag högre förhoppningar. Jag fattar inte helt vad jag läst….

Apootie
1

grymt bra debattartikel! Delade den på facebook…

kolpa
0

Jag tyckte inte den såg så jätte stooor ut som jag trodde när alla pratade om den…

Om man ser på bilderna på #0 länkade, så ser det ut som att råttan är 3 knogar av hans händer lång…

märtahej
3

Jag tycker detta är jättehemskt! Råttan känner smärta och rädsla precis som andra djur och människor. Tänk om det hade varit en förrymd sliten katt som långsamt dödats i en fälla, då skulle folk inte tycka det var så kul.