Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1056 ggr
ccareface
0

vad behöver man veta?

Hej!

jag och min flickvän har bestämt oss för att skaffa råttor efter mina hamstrar. Jag har läst lite om att skaffa råttor och ska läsa på mer, men jag undrar om någon har något tips inför köpet, etc. tips om allt som är bra att veta och all info jag kan få uppskattas! :) Tack!

Zolah
2

all info du behöver kan du finna i våra artiklar eller via forumsök :)

om det är några specifika saker är det bara fråga ^^

kigon
7

Läs gärna igenom ALLT i vanliga råttfrågor 😃

Tror det främsta man behöver tänka på i början är burstorleken, vilket känns enorm efter man har haft mindre djur som hamstrar eller möss 😉 Också är det väldigt viktigt att du skaffar ifrån uppfödare och inte djuraffär! (Eller privatperson, men risken är att de är zooråttor också) Man kan också skaffa lite äldre omplaceringsråttor om man inte är helt säker på att intresset kommer hålla i 2-4 år 🙂

Anledningen till att råttor från zooaffär inte är väldigt lämpliga första-råttor är för de som fött upp dem har oftas noll koll på generna, och de kan därför dö tidigare eller bli sjukare oftare. Är oftast inte så jätte bra flock-sinne i dem heller, tyvär. Sen tar det mer utav en att göra de tama, har själv 3 räddnings/zooråttor och 1 uppfödarunge, och hur mycket jobb jag än har satt ner i dessa 3 så känner jag väldigt stor skillnad mellan dem redan nu 👍 Funkar absolut när man är mer erfaren, men just som första så skulle jag faktiskt rekommendera det mer säkra valet, också för att inte stödja oseriös avel.

Något annat bra att veta är att håll på så mycket ni kan med råttorna redan från början, låt dem vara med er i soffan, innanför tröjan, etc. Om ni låter dem "vänjas" vid buren innan ni börjar pyssla med dem så är det lätt hänt att buren känns som deras "säkra" ställe, medans ni är de stora monstrena som försöker ta dem från deras säkerhet 😉

Om du har läst igenom alla artiklar som du behöver inför nya råttor finns det inte så mycket mer att tillägga, allt kommer ju gradvis medans ni äger dem och ni lär er snabbt när de väl är där 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

pellepojken
6

Införskaffa en STOR bur. Dom ska ju tillbringa större delen av sin tid där. Buren kan verka stor när man släpper in sina bebisar där men sen när råttisarna är vuxna tycker man att buren helt plötsligt har krympt.

ccareface
1

Passar på att fråga lite då, har kollat runt på burar och undrar om en bur som är 78 cm lång, 48 cm hög, och 39 cm djup, rymmer två råttor? Det står att måtten på den buren är godkända för råttor med tänkte att det är bäst att fråga på olika ställen och kolla några extra gånger!

lekandur
3

Jag personligen tycker att den buren är lite liten.

Min bur är 100cm hög, 70cm djup och 80 cm bred!

kolla in på
http://ratpower.se/?page_id=88
där kan man skriva in sina mått och se hur många råttor som får plats i buren du tänkt. :)

Min bur är lämplig för 5 råttor men jag har tre sötnosar i min bur :)

Where you invest your love
you invest your life 

ccareface
0

Tack jag ska kolla där! :D

[Linus123]
1

Det passar bra till nyfödda råttbebisar, men när dom blir äldre så måste man ha större bur. Och det många gör fel är att dom köper spån till råttor, och det ska man inte göra. Köp ToaLätt som dom kan ha som "bottenströ" eller Borris mattor som jag har läst här inne i forumen.

ccareface
0

Vad ska jag passa på att fråga ägaren om innan jag (eventuellt) köper råttorna?

lekandur
1

Det jag frågade var -förutsatt att du köper bebisar :)
Hur många kullar föräldrarna haft, hur många det var vid födsel och hur många det var som överlevde. 
Om det är några tecken på dominans hos föräldrarna eller om det visats i någon annan kul som involverar föräldrarna.
Jag frågade lite om rossel också, om föräldrarna haft det och vid vilken ålder osv.
Sen kan du fråga om du kan få något övergångsfoder till dina råttisar så att det inte blir knepigt i deras magar.

Just nu kommer jag inte på om jag frågade något mer heller :)

Where you invest your love
you invest your life