Hur mycket sover en råtta?
Våra råttor sover mycket dagtid tycker jag. Idag tex var de vakna runt kl 12 på dagen en stund när jag var och fixade i buren. Då busade de runt och klättrade på mig och så. Sedan har de sovit mest hela eftermiddagen och nu är kl snart sju på kvällen och det är fortfarande ingen aktivitet i buren. Ska man väcka dem när de sover och aktivera dem eller ska man låta dem vara i fred? I går kväll tog jag ut dem när de låg i sin sovkorg och hade med dem i vardagsrummet men de fortsatte att vila/ sova ändå. Jag vet dock inte hur aktiva de är nattetid för buren står i sonens rum och eftersom det är sommarlov så är han vaken en del av natten . ( han är 14 år).

ska kanske tillägga att råttorna är ca 10 veckor gamla
Väck dem bara :) mina kan sova typ hela dagen men jag väcker dem vid visa tider då jag är hemma och då lär dem sig att vara vakna vid den tiden. Annars är dem vakna hela nätterna :)

De är bara att väcka dem, du ser när de är trötta för att de har busat runt och när de bara latar sig. Ju mer du håller dem vaken på dagarna desto mer sover de på natten.
Kan tänka mig att mina gubbar lätt sover och latar sig 16 timmar om dygnet om jag inte aktiverar dem hela dagen.
Qui dormit, non peccat

ok tack för era svar 
Vet att tråden är gammal men men ;) mina sover på natten och vilar då och då på dagen, då springer dem i buren och ligger en stund sen är det fart på dem igen :)
hell is empty. All the demons are here