Gammelrådis
Vår älskade tjej Zelda är riktigt gammal nu. En skruttig gammal dam. Av alla råttor vi någonsin har haft har vi endast upplevt en naturlig död pga ålder. Alla andra har fått somna, dött av stroke etc. Den förra älsklingen som somnade var småskruttig den sista tiden och gällande nuvarande lillnos börjar jag och sambon fundera över om vi ska låta henne somna eller om hon ska få gå naturligt, när hon är redo.
Hon är inte sjuk eller så. Hon äter och tvättar sig, är med ute i soffan, gosar etc. Men hon verkar ha förlorat synen helt, hennes baktassar har blivit försvagade så hon går väldigt långsamt och inte helt bra. Hon har också gått ner lite i vikt.
Vi vill ju absolut inte att hon ska lida, men det är så svårt att avgöra ibland. Hur resonerar ni kring gammelrådisar?
Jag skulle låta henne vara! Äter hon, tvättar sig o verkar må fint så skulle jag låt henne hänga med så länge hon vill. Bakbenssvaga blir många när de blir äldre och djur överlag är bra på att anpassa sig, tänker då på synen.
Hjälp henne med saker som kanske är lite svårare för henne nu, ställ maten så hon kommer åt utan o behöva klättra en massa osv. Och mycket gos!
Vi pensionärsanpassade buren för ett par veckor sedan, så allt är gjort enkelt för henne. Men imorse kändes hon riktigt dålig. Hasade sig fram helt platt över golvet. Hon har den senaste tiden kliat sig frenetiskt också, så hon har sårskorpor över hela ryggen. Hon har inte löss eller så (det har vi gått igenom med andra råttor så jag vet exakt hur de ser ut), men det är snarare ett maniskt beteende hos henne som kommit när hon blivit riktigt gammal nu. Bara jag nuddar vid hennes rygg börjar hon direkt klia.
Vet inte om hon var extra trög för att hon var nyvaken imorse, men det kändes riktigt illa. Vi kanske åker in med henne och låter henne somna imorrn. Vill inte att hon ska lida.
Jag hade absolut valt att åka till veterinären för att låta henne somna in när hon har fått så pass många problem. Även om det är ett jobbigt beslut att ta tycker jag att det känns mycket bättre att ta bort djur medan de fortfarande är så pass pigga att de kan få avsluta med massor av godis och lyx, än att vänta tills de mår riktigt dåligt.