Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1430 ggr
[Felinetass]
0

Kött till råttor?

Hej! 

Jag har funderat lite på detta med kött till råttor, är det okej att ge dem rått griskött eller bör det tillagas? Jag har kollat runt lite men har inte fått något ''fast svar'' och är därför lite osäker då jag endast gett tillagat kött tidigare.

Någon som har erfarenheter av rått kött eller vet?

stinus
0

Tror inte det är så bra med rå griskött då dem kan bli sjuka av det (samma med människor) det kan ju finas parasiter i det, men det är vad jag tror :)

Regnbågehell is empty. All the demons are hereRegnbåge

[Felinetass]
0

Okej! Någon annan som vet?

fridanordqvist
0

Har gett mina rå fläskfilé iaf :)

Skogsmongot
0

Ger mina rått fläsk- och nötkött. Men endast SVENSKT då det ska vara noga kontrollerat för elaka parasiter och sjukdomar + man riskerar inga multiresistenta bakterier (då tar inte antibiotika om de skulle bli sjuka)

[Felinetass]
0

#4 Har parasiterna ens en chans om jag har frusit ner köttet tidigare?

Emouse
0

Jag skulle ha tillagat det lite iallafall för att vara på den säkra sidan!🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

:holmgreen:
0

#5 Ja det tror jag! Det enda sättet att helt säkert bli av med dem är att tillaga. :)

Fjordell
3

Man kan ge rått kött åt dem utan problem. Det man bör se upp med är att inte ge kött åt dem alltför ofta. Mina brukar få kött 1-2 gånger i veckan, annars består kosten mest av grönt, främst kol, broccoli osv. Försöker ge dem en så naturligt kost som möjligt, utan att ge dem mycket mycket kött, pasta el liknande. För då är risken för övervikt rätt stor.

zickan
0

Ge rått eller ej är mer upp till ägaren. Visst kan det finnas risk för bakterier. Nu har sverige en bra koll och gris på svenskmarknad är trikinkollad. Själv får mina allt i princip. Inebär även stor variation på rått då jag barfar hundarna. Dvs bara animalisk rå föda.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grodan
2

Jag ger mina mest kyckling, lamm, nöt, fisk och mejeriprodukter.

Det är väldigt svårt för mig som är "vegetarian" (äter dock lite ägg, mejeriprodukter och lax ibland) sedan många många år, att mata mina djur med lik. Jättesvårt. Men jag tänker på deras välmående och hälsa i första hand och mitt psyke i andra.

Dock klarar jag av någon anledning inte av att ge mina djur gris. Det går inte.

Jag vet att kycklingarna jag ger mina råttor haft rent skitliv, men jag lyckas övervinna det. Jag kan på något sätt portionera ut kycklinghjärtan utan att tänka att en stackars broiler inte kan leva längre utan sitt hjärta… Däremot är det mycket svårare med gris. Det går inte. Så mitt hem är fläskköttfritt.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

renee75
2

Jag ger mina en liten kula av nymald nötfärs ibland, dom har aldrig blivit sjuka av det men däremot så får tillagar jag alltid kyckling, gris eller fisk om dom ska smaka sånt..

Hygien och vart köttet kommer i från är det viktigaste tycker jag..

Lycka till :-)

GalenMVH Renée

Mapel
0

Våra får i princip enbart rått kött då vi har det till hunden och det blir en salig blandning mellan vilt, nöt, gris, kyckling mm . De brukar springa iväg med hundens fläskben och gnaga, det är väldigt populärt! De har aldrig blivit sjuka men vi köper också enbart svenskt kött till hunden och då är det väldigt otroligt att djuren skulle bli sjuka då. :)

mickro
3

Tror inte så många råttor i det vilda tillagar sitt kött innan dom äter det :P Jag ger rått till hundarna och råttorna men enbart svenskt och oftast ekologiskt.

zickan
1

#13 en del sanning i det. Men tänka så kan bli lite avigt. Våra råttor har varit i fångenskap så många år. Lär finnas en liten skillnad av vild och tamråttor.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grodan
0

Jag tänker naturlig mat i största möjliga mån. Inget tillagat - om det inte är sådan mat som måste tillagas - och gärna inte halv- eller helfabrikat.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️