Sår runt ögonen
Mina råttor har ett tag nu haft sår runt i ögonen. Ibland har den ena råttan haft och sedan den andra, oftast bara på ena ögat. Dumt att jag inte gjort någonting åt det tidigare. Dom har aldrig störts av det och dom har inte sår någon annanstans på kroppen. Men det är lite svullet. Har faktiskt ingen bra ide vad det kan vara. Kan det vara skabb? Har kollat runt lite på forumet. Tänkte att det bara var rivsår från att dom tvättat varandra eller lekt lite hårdhänt. Det är konstigt att det kommer och går. Om det vore skabb borde det väl vara permanent och varför just vid ögonen?
Har försökt ta en bild men det är helt omöjligt med lilla Philli
det är inte porfyrin?
#1 Sökte upp på google bilder. Kan vara..Men det blöder inte eller sådant. Tycker du man ska söka upp veterinär?
Kolla i våra artiklar, vi har skrivit om porfyrin och varför råttan avsöndrar det :) kan vara så att din råtta är lite sjuk.
om råttan har haft porfyrin mer än en vecka samt/eller nyst/låtit konstigt så skulle jag uppsöka en veterinär.
porfyrin är råttornas tår/snor vätska som i kontakt med luft blir orange/röd, detta kan bero på att råttan varit i drag eller är sjuk