Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 378 ggr
BellaVai
0

Första dagen/dygnet

Hur gör man när man precis har fått hem råttorna? Är det som med hamstrar: låter de vara första dagen?

Praefatio
0

Ja, det brukar vara skönt för råttlingarna att få en dag eller två att acklimatisera sig till sin nya bur. Därefter brukar jag faktiskt låta bli att hantera dem, brukar bara prata med dem och ge dem godbitar så att de vänjer sig vid min röst och min doft. När veckan är över är de trygga i sin bur, och då brukar jag börja låta dem komma ut och hantera dem.

stinus
0

Vi började gosa och hantera våra direkt när dem kom hem, det är ju du och inte buren som ska vara deras trygghet, sen la vi dem i buren över natten och dagen efter tog vi ut dem igen, men det är väldigt olika hur alla gör :)

Regnbågehell is empty. All the demons are hereRegnbåge

zickan
0

Mer hur råttorna är. Är de mer stressade, känsliga och nerviga. Har man nått i hemmet som de inte är vana med eller de tycker är väldigt läskigt. Som typ katt/hund osv. Så kan det va skönt om de får lite lugn när de kommer hem. 

Råttor som är mer framåt, inte lika stressade efter resan eller i nya hemmet osv. Kan man gott hålla på med redan första dagen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

BellaVai
0

Okej, tack för svaren!