Mina råttor bor här
Hittade en bild på fb med liknande text som cirkulerar om hundar o bestämde mig då för o göra en egen version o sätta upp på min dörr då halva släkten hatar / är rädda för mina råttor. Snabbgjord men jag tycker att budskapet kommer fram.
Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette
Underbart bra. Mitt i prick! Tänker sätta upp en sån på min dörr oxå :) Har redan en för min hund så nu ska råttorna oxå få en. Så vet alla mina gäster vad de ger sig in på :P Kanske kan göra en snygg komb.skylt med både hund och råtta i ett… Får fundera vidare…
Jag möter liknande från många i min omgivning som tycker både det ena och det andra om mina marsvin. Folk är verkligen inte rädda för att säga vad de tycker och det har förvånat mig. Röda ögon är äckliga, 15 marsvin är en helt galen siffra, luktar det inte snuskigt? o.s.v.
Det är en god tanke du har med din bild, men jag upplever den en aning aggressiv. Det absolut bästa sättet att bemöta personer som av någon anledning ogillar dina råttor, är att vara lite likgiltig inför deras ord och tycke. Inte spela, vara. När jag får kommentarer (och det får jag ganska ofta, trots att folk faktiskt har frågat mig om mina marsvin) brukar jag alltid bemöta dem med dessa ord och ett litet, vänligt leende: "Jag förstår att du inte förstår, men det är okej".
För andra människor behöver faktiskt inte förstå hur vi känner, och varför vi känner, som vi gör inför våra fyrbenta vänner. Och vi behöver inte förklara oss. Vi tar gärna diskussioner och berättar om djuren om någon är nyfiken såklart, men vi ska inte behöva ta taskiga kommentarer, illa menade skratt eller fnysningar. En viktig sak som jag lärt mig i livet är att det absolut sämsta sättet att nå fram till människor är genom att vara defensiv. Texten på din skylt försvarar dina råttor, vilket är ditt syfte, men den bjuder inte in till någon som helst nyfikenhet hos de som av någon anledning redan ogillar dina råttor. Deras känsla kommer snarare förstärkas.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#2 fast sen är ju hela bilden lite smått ironiskt menad :P lite som när det kom ut planshcer för några år sedan med typ "regler för sovrumsgolf" osv. Dessutom vet jag att min släkt enbart kommer skratta när dom ser bilden åt att den är komisk, den är ju inte elakt menad mot någon specifik person och ser dom denna bild kanske dom faktiskt håller tyst.
Sen är vi ju alla olika men hade jag haft nån i släkten som tar illa vid sig hade jag inte skrivit ut denna, så enkelt är det ju :P
/ Lizette
#3 Ok, det uppfattade inte jag men när jag läser den lite med glimten i ögat förstår jag hur du menar :)
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Precis :) mamma skratta när jag satte upp den på dörren o tyckte den va rolig så det är nog lugnt :) sen vet släkten att jag är lite rolig så o gärna har roliga lappar lite överallt haha :) men såhär blev det på dörren i alla fall :)
/ Lizette