hund och råttor!
Fick hem två tjejer igår och har en alaskan husky sedan någon månad tillbaka. När jag idag tog ut råttorna för dom skulle få va i soffan tar jag upp en av råttorna i händerna för att dom ska få nosa på varan men min hund hugger och går in för att bita dom. (råttan klarade sig, hon fick en lite lättare chock men de gick över efter en mysstund) Men tar gärna emot tips på hur jag ska få henne att acceptera råttorna?! Kanske ska tillägga att hunden är 2 år och bott i hundgård tills jag fick henne, vet ej men risken är ju då stor att hon jagat råttor..
Om jag var du hade jag valt att helt enkelt ha de separat. Jag skulle inte riskera råttornas liv, för att hundar som hugger från första början brukar oftast (inte alltid!) inte ändra på sig. Så har det varit med min hund iallafall. Sen kanske det finns några sätt att förbättra relationen mellan de men då riskerar man mycket också.
🐶 Djur är det bästa som finns 🐱
P.s jag är inte sur eller så ;) såg nu att jag lät otrevlig. xD
Nejdå helt okej. De va min första reaktion men känns så taskigt att behöva stänga in hunden för hålla på med råttorna. Gjorde ju de idag för jag blev så chockad och arg. Men sen vart vi vänner igen. Tror du de skulle funka om hunden sitter fast inne en bit bort men så hon ändå ser? Råttorna får ju endast va i soffan, eller munkorg? Bara medan dom är ute?
Personligen tycker jag att det är bäst att stänga in hunden i ett annat rum (inte för litet såsom en garderob och så!) jag menar, hen ska ju bara vara där någon timme eller så. Munkorg, nja det känns fortfarande lite osäkert, hunden kan ju attackera på andra sätt också. Men så länge hunden inte kan komma åt råttorna och du har full koll på att han inte kan störta mot de så är det väl okej. Men, som sagt, är det bäst att stänga in honom, du behöver inte känna dig taskig, har svårt att tro att han skulle lida eller så ;) det är ju för råttisarnas bästa!
Jo känns ju lite taskigt fast jag förstår Hur du menar. Får se hur jag gör. :)