Veterinär räkning?
Vet ngn hur mycket det kostar att ta en råtta till veterinären för en undersökning och kanske en behandling av rossel?
Jag är 15 år och varken min pappa eller mamma vill betala för att ta henne till veterinären och dom tror mig inte heller så jag tänkte åka dit själv men då måste jag fixa med pengar. Kan man sätta upp det på en räkning?
Nu har jag inga råttor men en vanlig undersökning hos veterinär brukar kosta mellan 400-600kr. Hos distriktveterinärerna här tar de ca 500kr o sen tar de extra för varje halv timme som går.
Ring o fråga runt vad det kostar och kolla runt lite hos privat veterinärer :)
Edit: Om du menar om de ska skicka faktura hem så är det bäst att ringa o fråga. De flesta veterinärkliniker har valt att ta bort faktura betalning och tar endast emot kort/kontant.
Priset beror Helt på vart i landet du finns och vilken veterinär du besöker.
Vid ett första besök brukar de vilja att man betalar i alla fall en del av summan direkt och sedan kan vissa stationer skicka faktura. Tror inte de har delbetalning.
Enklast är att ringa din veterinär och fråga, det är enda sätter du kan få riktiga svar :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Har för mig att minderåriga inte får betala av på faktura?
Och till dina föräldrar: Eftersom du är 15 så har de det yttersta ansvaret så de får lov att betala. Det står nämligen så i lagen :)
Ska i alla fall gå till veterinären och göra en undersökning och jag antar att om Daisy är frisk kan väl jag betala, annars kan jag nog få mina föräldrar att göra det.
Säg att du kan skippa t.ex dom nya vårskorna så får dom dra det på dit studiebidrag, lägg även fram "överdriften" att om du inte tar den till veterinären är det djurplågeri och det är olagligt eller nått sånt.. Hoppas det går bra!
En sak du bör veta om. Du är minderårig. Dvs du har förmyndare som i detta fallet är dina föräldrar. Och med det gör att du får inte ha fullt ansvar på djur även om du nu skulle äga dom. Pga att du är minderårig är det dina förmyndare som står för huvudansvaret att djuren sköts och får sin vård. Så om de behöver vård är det enligt lag dom som skall se till att skaffa det.
Jag vet hur föräldrar ofta fungerar. De vill att barnen skall lära sig att ta ansvar och lösa sina egna husdjur. Visst är det så. De som skaffar djuren skall försöka lösa problemen, det är bra att lära sig ta ansvar när man växer upp. MEN enligt lag är det fortfarande dina föräldrar som måste se till så djuren verkligen får vad dom behöver då du inte är myndig. Även en tanke, du kan inte anmälas för vanvård men dina föräldrar kan anmälas för vanvård av dina djur pga du är minderårig ;-)
Vad veterinär kostar är så varierande. Skulle du skriva vilken ort du bor på. Så skulle kanske flera här kunna komma med rekommendationer på bra veterinärer och på vad de tagit i betalt.
Jag bor i västerås. Billigast här tar 2-250 för en undersökning. Det är jätte billigt och bra. Men hon kan väldigt lite om råttor och dit går man mest när det är enklare saker som ohyra/rossel.
Hon försöker dock med allt och ger aldrig upp. Skickar alltid med recept på medicin. Blir råttan inte frisk är hon rätt snabb på att inte dömma ut och skriver nytt recept på annan medicin.
Sedan finns de icket privata utan större ställena i västerås. De tar ofta 550 för en undersökning. Dömmer ofta ut sjuka råttor och snåla på att ge ut mediciner. Många föredrar avlivning och ena har tom nekat ta in råttor för kontroll pga receptionen var allergisk.
Man får sällan ut ett smack på de 550 kronorna. Även ingen i västerås opererar på råttor. Strömsholm kan göra men det är svårt att få tid dit.
Så antingen tar man privat kliniken eller tåget till sthlm typ.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag bor i Järfälla så där runt om. Och grejen är mer att Pappa inte tror på att råttorna är sjuka och därför tycker han att det är onödigt att ta dom till en veterinär.
Råttorna bor då hos pappa så mamma vill ju inte heller betala för veterinären eftersom dom enligt henne är pappas ansvar.
#7 i Hässelby/Vällingby kostar en undersökning och Baytril ca 6-700 kr. Spånga djursjukhus är också relativt nära men de är dyra.
Du skulle inte kunna göra en avbetalningsplan med din pappa?
Eller om du har sl kort. Så kan du ju ta en tågresa till stan och ahlbergs. för mig de tar runt 300 för ett besök :-)
här har du kanske fler : http://rattor.ifokus.se/discussions/5005589088f4727852008af7-veterinarlista
Kommer nog åka till Spånga trots priset om ni inte har ngt tips på ngt billigare ställe som är mer inriktat på smådjur?
ahlbergs :-)
Spånga kan typ inget om råttor och är dessutom snordyra. Det finns ett SUPERbra ställe i jakobsberg/vikjsö! Marhagens heter dom, du kommer behöva bil för att komma dit men dom är dels väldigt kunniga på råttor, dels otroligt trevliga och framförallt dom billigaste jag någonsin varit hos! :) Sanna heter veterinären och jobbar där själv med sin man som assistent :) Så ring och hitta en tid hos dom!
Mejlade Marhagen då :)
hur gick det? :)
Var med min ena råtta på undersökning för ett tag sen och allt i ett kostade mig 150 kr trots att han fick en spruta mot eventuell svullnad och fick med mig en liten tub med antibiotika med mig hem för enbart 150 kr och det är väldigt duktiga veterinärer :)

Jag tycker att om man som förälder ger sitt medgivande att ens barn får skaffa ett djur, så får föräldern också betala eventuell veterinärvård på djuren. Min dotter är snart 14 år och självklart betalar jag för hennes djur.
Jag gick till en veterinärpraktik i järfälla och undersökte båda. Inget större fel på dom som tur var och veterinären var snäll så jag slapp betalningen :3