Grabbarna slogs ordentligt. :(
Mina två killar, bröder, född 11 november rök ihop ordentligt igår. Delade på dom båda gångerna men dom kunde inte se varandra utan att bråka. Och detta var inget vanligt bråk, utan det var väldigt aggressivt.. Min ena kille fick en ordentlig skada bakom frambenet på sidan, har gissat att det är ett rivsår och det blödde otroligt mycket. Men fick stopp på det, och han har sovit i min stora transport bur inatt. Men han har skött såret bra, det är lite svullet men han springer piggt omkring här i lägenheten nu. Så min första fråga är, släpper jag bara ihop dom igen eller hur hanterar jag situationen nu i efterhand? Och min andra fråga är, jag byggde om buren i torsdags, kan bråket ha med rivir att göra? Och så badade jag båda igår innan dom började slåss, kan det ha med det att göra? För dom slogs i soffan, så det var inte nära buren heller.. :/
Instagram (storyof.cinnamon). ✍️
Hur gamla är de? Vad har de för bakgrund? Har de slagits innan? Vad gjorde de när de slogs? Vart sitter såren?
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
#1 haha allt står skrivet i första inlägget. :)
# nej det gör det inte.
Det är bra att specificera med vilket år de är födda, men antar att du menar 2013.
Det står inte om de kommer från uppfödare eller affär.
Det står inte om de har slagits innan och hur de slagsmålen var.
Det står inte vad de gjorde när de slogs. Åt de? Putsades? inte heller om det finns sår och var de sitter.
Eftersom det är svårt att avgöra sånt här utan att se, så kan det vara bra att skriva ut så mycket detaljer som möjligt.
Greetings.
Legacy Mwari.
#3 ber om ursäkt, trodde jag skrivit allt. Dom är födda 2013, uppfödda på ett gymnasium här utanför Östersund men jag köpte dom ifrån djuraffären i julas, så dom hade knappt varit där en vecka. :) dom är bröder, kan småtjafsa och lagt varandra på rygg, men aldrig någonsin bråkat såhär agressivt förut. Buster (som blev skadad) brukar normalt lägga sig ganska snabbt, men oftast brukar det gå ganska jämt upp, bamse lägger sig kanske var fjärde gång. ^^, Dom gjorde inget putsande och inget ätande, dom var bara i soffan där båda brukar vara utan problem, jag hade själv ingen mat heller så maten har dom inte slagits över. Det enda jag kan komma på är att dom kanske luktade annorlunda? Om det kan skapa slagsmål? Buster fick ett långt rivmärken på sidan, bakom frambenet som blödde riktigt rejält, men det var ytligt och jag fick stopp på blodet. Han har ätit och druckit inatt, varit utanför transportburen och rört på sig, tagit hand om såret jätte fint och nu är det bara lite svullet. jag tänkte försöka sätta ihop dom ikväll igen då Buster inte haltar eller något, eller bör jag vänta längre? Min transportbur är en som man transporterat hundar i så den är inte jätte stor, så Buster har varit utsläppt hela dagen för att slippa sitta instängd.
Om de kommer från Torsta så då jag gick där avlade de enbart som ormföda, då även på aggressiva råttor utan tanke på temperament eller hälsa. Men de kan ju ha ändrats nu såklart då de var några år sen.
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
#4 Det var bara exempel på aktiviteter, men det kan vara intressant att veta så man har lite koll vad de gjorde.
Ja du, är inte så jätteduktigt på det där med bråk, men kanske låta dem träffas på en neutral plats en stund så du kan kolla hur de reagerar på varandra?
Håll koll på såret men tvätta det inte om det blir infekterat då de brukar klara det själv.
Enda gången jag märkt direkt skillnad när jag ändrat om i buren är om jag gör en väldigt stor förändring och min rödögda råtta blir lite osäker innan han hittat vart allt ligger.
Är som sagt inte så duktig på detta, men hoppas du får mer svar snart!
Greetings.
Legacy Mwari.
#5 fast dom här är så otroligt trevliga annars, framåt sökande och pigga. Hon på djuraffären hade honor ifrån samma kull och tidigare kullar som också varit jätte bra, men jag tvivlar inte alls på att dom inte har koll på gener. Men känns så konstigt att dom rök ihop sådär från ingenstans :(
Fan, dom har något ouppklarat… Introduktionen igen gick bra, men nu dansar dom krigsdansen på golvet… Stoppar dom varje gång det blir för agressivt, men vad ska jag göra?? :(
Vet inte tyvärr, men det är jobbigt att bara sitta och inte veta vad man ska göra. det finns fb grupper där man kan be om råd, så som rataholic.
Gå in där och kolla kanske?
Greetings.
Legacy Mwari.
Man brukar generellt säga att det inte går om råttorna har get varandra 'blodsvite'.
Så det finns en stor chans att det inte går nu, råttor har fotografiskt minne så dom lär nog minnas om den andra försökt dräpa/skada den.
Det kan finnas en liten chans i kastrering men det är en risk och det är inte säkert att det ens hjälper.
#10 är det sant?! Men vad sjutton gör jag då!? Jag älskar dom ju! Jag håller på att bygga en stoor bur av två hyllor, om jag gör en bur av varje hylla, kan jag skaffa två nya hanar och ha Buster och Bamse separerade och sätta in en varsin ny till dom? Eller är Bamse (som skadade buster) alltid "skadad" nu? :(
Alltså mina killar har flugit ihop två gånger (har en omplacering som inte har så smart flockbeteende) och de fungerar hur bra som helst. De sover tillsammans och är som vanligt liksom..
Greetings.
Legacy Mwari.
#12 har dom flugit ihop ordentligt? För nu har dom här två hållit på att "krigsdansa" sedan i lördags då Buster fick ett rejält sår.. :( Så nu har dom sovit separerade sedan dess så jag har bara släppt dom tillsammans när jag har varit hemma och kunnat hålla översikt ifall det går över styr igen..
ibland krävs det lite bråk för rangordningen låter som dom blivit tonåringar :/ självklart är det viktigt att ingen får ordentliga skador men mina tjejer som hade 1 års skillnad bråkade i början för att äldsta skulle visa att hon bestämde men efter nå månader hade lilltjejen växt ikapp henne och då var det hon so tog över befälet. ge dom en tid att bestämma ledare och funkar inte det så vet jag faktiskt inte :/
Om det blivit en ordentlig skada, som tex när en av mina råttor ville jag abort en av dom äldsta ( det blev ett stort sår på ryggen som jag fick behadla i sjukbur ) så lär det vara svårt.
Jag fick ta ut min agressiva hane, hela min flock blev lugnare och hannen trivdes bättre ensam än tillsammans med andra råttor, Ibland får man en sådan råtta och man kan inte göra så mycket annat än att umgås med honom då han inte vill vara med andra råttor.
Så om du skaffar två nya hanar och delar på dem, tänk på att det kan hända att den råttan som slåss inte går ihop med bäbisen.
skulle vara bra om någon mer som haft samma problematik som du kom hit, jag har ju bara haft det två gånger.
#15 åh. Jag vet ju inte vilken det är som är agressiv heller, då båda börjar. Såret som Buster fick är redan läkt, inte svullet eller något, så det var inget djupt sår. Jag tycker det är så underligt bara att det kommer först nu, dom är ju födda tillsammans, men det kanske är könsmognad? Jag fortsätter försöka, jag håller på att bygga en bur och i absolut värsta fall får dom väl sova varannan gång i transportburen tills den är färdig så får jag hitta två nya vänner. För jag skaffar hellre två till än försöker "välja" vilken av dom som jag ska behålla..
Sist flög de ihop ganska rejält. Min ena kille är en omplacering och han är lite… speciell. han förstår inte riktigt när man ska sluta och är enormt putsig av sig.
När de flög ihop sist var jag super orolig särade på råttorna en stund så de fick lugna ner sig. Släppte sedan in de "rena" (omplaceringskillen är LIVrädd för fatten så jag tvättar honom med en blöthandduk) rakt in i en rejällt ren bur. Sedan stod jag och betraktade dem och tog lugna andetag. Att man stressar upp sig gör bara saken värre.
Men det var inte mer än det som tur var. De undvek varandra i 2 dagar nu är de som vanligt och sover ihop. (det är ett bra tecken som jag förstår det). Men om detta är rätt att göra i ditt fall vet jag inte.
Så himla trist att de fortsätter bråka. Tonårskillar är (som jag förstått det) lite extra bråkiga.
Greetings.
Legacy Mwari.
#17 ikväll har dom inte bråkat än! Just nu är dom instängda tillsammans i buren igen då som varit lösa tillsammans sedan 12-tiden utan problem. Dock ligger dom och "surar" på varsitt hyllplan när dom vanligtvis alltid sover på varandra, men dom får jätte gärna sura sålänge som inte är arga! Så tårarna rinner här nu vill jag lova, jag hoppas så himla mycket att dom ska lösa det här.
Vi håller en tumme allihopa!
Greetings.
Legacy Mwari.
Vid två inatt fick jag dela på dom igen, men det kan ha varit för att dom vaknade när jag var upp. Börjar bli lite less på dom.. Är hemma hela eftermiddagen, gör jag fel att sätta dom i samma bur och bara vänta eller nått? Och hoppas att dom slutar?