Råttor och ost
Hur är det egentligen med era råttor, gillar dom ost? Man förknippar ju alltid ost med råttor. Mina är däremot inte så jätte förtjusta i det, det går ner om dom inte har nåt godare men för det mesta plockar dom upp det å lägger i korgen och sen rör dom den inte. :P

Mina rör inte ost. Så jag ger dom inte det heller.
- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig
Mina älskar ost! Däremot är jag försiktig med att ge dem för mycket eftersom det är en mjölkprodukt och dessutom ganska fett.
mina hoppar över en när man kommer med det, det är en av deras favoriter.
Finns det inget annat godare så är det gott, men majs och ärtor är godare ;)

majs å ärtor tycker mina åxå bättre om….å ägg gula :) (rå)

mina äter säkert ost, men de får inte sånt.
Qui dormit, non peccat
Nja, det tycker ost är ok! Finns godare typ :P

mina älskar ost, livsfarligt att ha dom i närheten av sig då man käkar mackor!
clementiner är dom tokiga i också men det är väl inte så nyttigt för dom va? dom brukar få smaka en liten bit om dom är ute då jag äter clementin men inte mer än så.
majs är storfavoriten här också!
samma för mig. hade mögel ost till och med och jag trodde dom skulle slicka munsår i mungipan på mig eller något. GUD jag har aldrig varit med om mer hypad råttor. Dock när de väl får lite ost get jag dem rätt krydd svag ost, typ hushålls. Lite så där extra vid något speciellt tillfälle.
Mina älskar också ost, dock är avokado den största favoriten (:

Mvh Stephanie 

Våra älskar ost! Har lärt dem sina namn med hjälp av ostbitar..

#12 Haha, exakt så är det!
Älskar mina stora små vänner..

Hur känsliga är tamråttor för laktos egentligen? :)
Mvh Ellenfyrkant
#15: Varierar från individ till individ.
(Vet att detta är gammal tråd :-) )
De jag har nu reagerar inte alls, -de ytterst enstaka gånger de fått smaka produkter innehållande laktos.
Två bröder jag hade tidigare blev lite lösa i magen av laktosprodukter, -de få gånger de fick det.
En uppfödare jag talade med hade en tanke om att det möjligen finns ett samband med importerade råttor& laktosintolerans.. Mina två laktoskänsliga råttbröder hade en engelsk far, -& i Storbritannien aktar man sej tydligen för att servera råttorna mjölkprodukter mer än vad man gör här.. Låter inte helt ologiskt att råttor som under några generationer inte intagit laktos inte heller producerar enzymet laktas(som bryter ner laktos) på samma sätt& kropparna därför kan reagera negativt då de äter laktos..
Märkte att mina två halvengelska råttbröder blev tåligare& tåligare med tiden, för att slutligen inte reagera med lös mage alls, så vissa kan nog väna sej, -men man får kanske ta det försiktigt, för även om det inte syns på bajset el på annat sätt så kan det ju fortf påverka kroppen med tex magknip el sämre näringsupptag.
Något att tänka på är att i hårdost är det inte mycket laktos kvar, -då det brutits ner under lagringen. Däremot är "vanlig" ost ganska fet, så om man vill bjuda på ost som godis nångång kan man hellre välja en lite magrare sort. :-)

Tack för lärorikt svar! :)
Mvh Ellenfyrkant