Är min Johnny en Dumbo?
Har funderat på detta ett tag nu , och undrar om min Johnny är en "dålig" Dumbo , eller om han bara är lite tjock, haha :)Jag hade inte ens tänkt på saken att de fanns "dumbo" sorten av råttor då de kom till mej , men det slog mej här för en tid sen att ja, dom ser ju lite olika ut.
(De är från djurbutik från början)
Men som sagt så reagerade för ett tag sen att hans öron är myket mer isär än Eltons och är mycket större också :) Såå va tror ni , har ganska dåliga bilder men tänkte ja kunde klistra in dem hit o fråga iallafall :)
Johnny på denna bild
(sorry om tråden är i fel grupp viste inte riktigt vart detta hörde..)
Han är en dumbo :)
Http://minfyrbenta.wordpress.com
#2 Ah nå det var väl det jag gissade, är han en "dålig" eller en helt korrekt ? och hur fungerar detdär med generna , kan det i en kull bara mittiallt ploppa upp dumbon? :)
Det ploppar inte bara upp utan beror på vilka föräldradjur du använder:
Dumbo + dumbo = 100% dumbo i kullen
Dumbo + dumbobärare* = 50% dumbo + 50% dumbobärare
Dumbo + toppörad = 100% dumbobärare
Dumbobärare + dumbobärare = 25% dumbo + 50% dumbobärare + 25% toppörade
Dumbobärare + toppörad = 50% dumbobärare + 50% toppörade
När det gäller om han är "dålig" är det inte så lätt att avgöra på bilderna. Standarden beskriver mest att öronen ska vara symmetriska samt inte ha massa veck. Har för mig att det fanns någon artikel om det på råttsällskapets hemsida men kunde inte hitta den nu.
Men han är otroligt fin precis som han är!
Han är dumbo, ja, och rent standardmässigt har han inte de bästa dumboöronen. De är rätt bra i form, men är lite för små och är dessutom veckade. Men som sagt, han är ju jättefin ändå.🙂 Det är väldigt få råttor som har perfekta dumboöron, och ännu färre uppfödare som prioriterar bra öron i sin avel. Finns ju viktigare saker :)
#4 #5 tack för svar! :) Jag antod de inte va så jätte bra standard mässigt, men tyckte de va en kul grej att fråga då de slog mej så plötsligt, att oj de kan ju va han är en sån! Självklart älskar ja dem ingenskillnad hur de skulle se ut, men de e ju roligt o veta lite då jag endå är rätt ny råttägare. Dessutom att tog dom som en "omplacering" eller vad man ska kalla det då ett mitt X köppte dem i djurbutik "påskoj för de var häftiga" och sedan nån månad senare lämnade dem hos mej o aldrig hörde av sig igen, så är de ju lite kul o veta vad det är för sorts krabater man har :) det är ju rätt längesen nu o ja läste ju på o gav dem allt som kriterierna säger så ingen fara skedd. men som sagt därför e de ju lite kul att veta , då man inte själv varit med i processen i början. (så mycke visste jag att jag skulle köppt från en uppfödare o då får man ju mer info från början) okej de ble lite rörigt dehär svaret men kanske ni förstod vad jag menade :D
Cred till dig som tog dig an dom och läste på till skillnad från ditt ex!
#7 Tack så mycket, men sist o slutligen visst var det dumt gjort av honom , men samtidigt är ja ju så troligt tacksam jag fick de små trollen, de är ju underbara och ja har alltid tänkt jag "någon dag" skulle ha råttor, nu råkade det bara bli såhär, vilket kanske var lika så bra? Så de inte blev hoss honom iallafall.