Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 240 ggr
Story
0

Oh, you're the one for me fatty.

Satt och tittade på min PEW Winter idag och kunde inte låta bli att undra: finns det råttor med blå ögon? Vore inte det jättedumt om det fanns det och man avlade på dem? Vet någon av alla erfarna uppfödare här vilken som är den vanligaste teckningen? Den ovanligaste? Förutom temprament, hälsa, utseende och allt sånt- om någon av föräldrarna har lätt att bli tjocka/är stora kan de anlagen föras vidare till ungarna? Har inga planer på att börja med avel, är bara nyfiken.

Förresten; förutom status, en tidning och tillåtelse att vara med på utställning- vad är det braiga med att regga sina råttor? Mina tre tjejer har fått lite taskigt självförtroende eftersom de är oreggade zooråttor.

rammi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

naw, dina flickor ska absolut inte ha dåligt självförtroende.. dom kan vara finare o till o med bättre än en reggad uppfödarråtta.. jag köpte mina hos uppfödare just för att jag ville veta deras bakgrund, ville ha stamtavla, plus att jag ska ställa ut dom.. för mig var det viktigt att veta att jag fick råttor från friska o mentalt friska föräldrar o morföräldrar.. men som sagt, dina ska absolut inte ha dåligt självförtroende.. dom e säkert hur bra som helst.. lycka till med dom små grynen.. Räcka ut tungan

TacoBelle
0

Det finns inga råttor med helt blå ögon, men t.ex siames bluepoint har en blå ring runt iris.

Jag vet inte vilken färg/teckning som är absolut vanligast. Skulle gissa på att det i Sverige är black, agouti, hooded samt striped/husky roan. Ovanligast är kanske graphite, downunder, merle.

Ja fetma kan ligga i generna. Kan även vara någon form av sjukdom t.ex diabetes. Bör inte avlas vidare på. 

Att regga sina råttor hjälper även till att höja råttans status som husdjur. Dessutom hjälper man till att "fylla på" stamboken. Stamboken gör att man t.ex kan få en bild av vilka sjukdomar/dödsorsaker som är vanligast hos råttor, då kan man även få en chans att se olika samband mellan vissa färger/teckningar och sjukdomar och på så sätt kan man även bättre planera avel som leder till friskare råttor. Så regga dina råttor, det tjänar alla på!