Nu har det hänt igen.
En uppfödare som tidigare fått avliva många hanar pga aggressivitet har återigen satt ihop nya hanar för tidigt efter parning trots många råd om att ta det lugnt.
En ung hane blev dödad och uppfödaren skyller på "otur".
Detta är för allvarligt och tragiskt för att tigas ihjäl. Uppfödaren finns på RiF och har alla möjligheter att bemöta detta.
Om detta är mot forumets regler, skicka pm.
If you fight love, you're always a loser
:(
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua

Jag lider verkligen med dom drabbad. Vet inte mer vad jag ska säga .
Detta är tredje gången personen ifråga gör detta.
Först var det en kull med fem veckors hanar
Andra gången en flock med unga/vuxna hanar
och nu detta.
Jag tänker på drabbade och beklagar det djupaste.
För att tråden inte ska spåra ur ber jag er att tänka på forumets regler även om detta berör.
Jag har lust att bara svära skiten ur mig men eftersom det är emot reglerna (och även väldigt ofint) försöker jag behärska mig och säger istället bara BLAH!.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Om jag inte får skriva mer detaljer här, så kan jag berätta mer via pm.
Det var en ung hane som jag fött upp som dödades. Snällaste killen i kullen.
Jag var skeptisk till den här uppfödaren, men tänkte att jag fick bilda mig en egen uppfattning om honom. Och nu har jag gjort det.
Alla dessa stackars råttors liv som den här personen bara kastat bort…💔
Synd att inte fler insåg lite tidigare vilken förfärlig djurägare och uppfödare han faktiskt är. Det är ju faktiskt råttorna som får ta smällen i slutändan. Tragiskt.
Alla kan göra misstag, MEN, då måste man verkligen lära sig från dom! Det har ju denna uppfödare tydligen inte gjort. Oerhört trist :(
Visst får man göra misstag. Men göra samma misstag flera gånger på kort tid. Speciellt när det verkligen handlar om djurens hälsa är inte okej.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Kan nu meddela att uppfödaren avslutat sitt konto så han finns inte kvar under det namnet längre (om han finns kvar alls)
Dom ska sluta med råttor helt nu. Tog ingen diskussion per pm på facebook. För kompisarna lade sig i
Det är inte för att han gjort misstag som man klandrar honom för. Alla begår misstag.
Problemet är att han aldrig anser att han gör något fel. Han tar aldrig till sig av minsta kritik eller förslag, för han vet ju bäst själv. Hade man något negativt att säga så blockade han en. Han raderar och flyr, och anklagar alla andra för att vara elaka och enbart vara ute efter att kritisera och vara elak mot honom, när det enda vi faktiskt brydde oss om var råttornas välmående.
Det enda han ville var att sätta söta råttungar till världen, oavsett vad.
#8 håller med!! Oansvarigt är vad det är!
Vad sorgligt allting slutar, både för råttorna och uppfödaren.
Att en person har "otur" och vanvårdar djur brukar faktiskt ha en anledning.
Det här ödet är högst olyckligt för både djur och människan. Tror ingen i denna situation mår bra av det här.
#10 Vad bra att uppfödaren skall sluta med råttor.
Jag hoppas verkligen att uppfödaren snart mår bättre och att inga djur skall hamna i kläm hos ägare som inte klarar av att ta hand om djur.
Förtydligande: Nej jag försvarar inte misskötsel av djur.
Poängen med detta meddelande var bara att försöka se människan som begått flera allvarliga misstag som en medmänniska i behov av hjälp.
Jag brukar kunna vara opartisk och försöka tänka mig in i folks situation, men den här gången är jag irriterad och arg på riktigt. Har haft kontakt med personen på FB i somras och han skyllde mycket på andra. Eftersom jag vet att det förekommer mycket BS i råttvärlden med mycket backstabbing så tänkte jag inte mer på det, men nu har även min gräns blivit nådd.

En liten putt är på sin plats.
Ice King är död. Min råttblogg.
# 16. Tack för varningen!!
Jag är så arg. Så himla vårdslöst och totalt !"%😡&#¤
Så ledsen över att alla dessa råttor hade oturen att komma just till honom! Vissa människor ska inte ha djur helt enkelt!
Where you invest your love
you invest your life
#16 Usch, beklagar verkligen 😕 Cinnamon-- eller lumpy space princess som du vet kommer få lite extra gos även fast hon inte har en aning, stackars Ice… 😢 Bra om han nu har beslutat att lägga ner uppfödningen!!
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#16 Vilket är det han ändrat sig om? (det sista du skriver om)
Att avsluta uppfödningen, att endast ha honor eller att sluta med råttor helt?
Beklagar verkligen :(

#20 Han vill inte lämna tillbaka råttorna till uppfödarna, vilket han sa att han skulle.

Det här är ju som en enda lång mardröm. OM han nu inte ska föda upp borde han åtminstone göra det rätta och se till att råttorna kommer till bra hem.
#22 Suck, varför ens säga det offentligt till att börja med om man är osäker :/

#24, han vill väl, som alltid tidigare också när han varit i blåsväder, visa sig bättre, duktigare och snällare än han egentligen är. Han sa det för att det lät bra, helt enkelt. Det är denna person i ett nötskal.
Jag tror inte att han kommer att sluta föda upp råttor, eller lämna tillbaka hanarna.
Åh nej vad hemskt :( Jag hade ingen aning om det det här :(
Jag köpte en hona av honom för lite mer än ett år sedan, och minns att jag vart väldigt irriterad över att han avlade på en syster till henne efter att han hade fått veta att min hona rosslade. Jag vet även att flera andra råttor ur samma kull rosslade :/
det är så hemskt detta!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Jag tror faktiskt att detta strider mot reglerna. Indirekt avslöjar ni en människas identitet. (Jag behövde bara skrolla ner och hitta en länk och så visste jag namnet på personen… tog inte många sekunder!)
Kör det här snacket privat, anmäl djurägaren, what ever… men häng inte ut personer här.