Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 939 ggr
Zolah
6

Den första tiden - diskussions tråd

Här tänkte jag att ägare kunde dela med sig om hur dom hanterar sina råttor den första tiden, alltså ungråttor som just flyttat in. Olika personer har garanterat olika tricks och tips på hur man får råttornas tillit, kändes som en bra sak att dela med sig till andra samt till nya råttägare som kanske har lite svårt att komma på hur man kan göra.

När jag får en ny råtta ( eller råttor, jag föredrar att ta dom två och två. Så dom har någon i sin ålder att leka med ) så börjar jag alltid med att klämma och känna på killen. Bara för att se vad det är för liten lurvboll jag har raggat hem, myser han? är han spänd? har han kanske inte riktigt tid pga allt han vill undersöka?

När jag gosat på honom ett tag så brukar jag låta honom sitta på min axel eller i en luvtröja medan jag gör iordning mitt 'introduktions bord' ( även kallat mitt runda vardagsbord! haha ) där jag sedan låter honom träffa mina andra råttor en efter en, jag brukar börja med den jag antar är alphan och hittils har det gått bra. Där låte rjag dom lukta och äta gott medans jag ser på nått program, och det brukar vara i 30min +

Om allt gått bra ( vilket det alltid gjort hittils med bäbisar ) så kastar jag in dem alla i storburen - ser först till att buren är ordentligt rengjord med spännande saker i den innan såklart. Om allt är nytt för alla råttor blir det inte allt för mycket fokus på nytillskottet. 

Då det gått bra så låter jag dom vara själva tills nästa dag, då är det dags att lära känna matte också!

Min arsenal av bundis vapen är följande -

En mössa

Huvtröja

torkad banan eller annat gott

massa tid

När jag sitter vid datorn brukar jag ta bäbis ( eller bäbisarna ) och stoppa i en fleece mössa jag har hemma, där ligger dom och myser medan jag sitter vid datorn. Efter ett tag kan dom våga sig ut för att undersöka lite. På det sättet skapar jag en trygg plats där dom kan själva bestämma om dom vill kolla sig omkring.

Jag brukar göra samma sak med huvtröjan, nackdelen med den är att dom inte kan se sig omkring i omgivningen men däremot kopplar dom snabbare tryggheten med mig. Om man har ett hus med mycket höga ljud eller andra djur kan det vara bäst att hålla sig till huvtröjan först.

Och när råttorna är nog vana med mig så brukar ett gott tecken vara att dom äter godis med mig i närheten, annars brukar det glatt nonchaleras. och jag har iafl tolkat det som en trygghets fråga.

Sedan får man upprepa detta, varje dag tills man känner att man verkar vara universums mittpunkt - vilket brukar vara rätt snabbt med råttor tycker jag :)

en annan sak som jag glömde nämna ( tror jag ) är att alltid klämma och känna på råttan, det är SÅ viktigt. Genom att göra detta gör du dig en enorm tjänst när det kommer till att klippa klor, kolla efter sjukdom etc etc.

Zolah
0

- knuffar upp tråden då det kommit en del nya råttägare på sistone -

Roonja
1

Jag har inte fått hem mina pojkar än, men det ser ut som dem kommer hit om en snar framtid! 🙂 Ålder vet vi inte då före detta ägaren sa att dem var aggressiva och inget mer. Men hon ville bara bli av med dem för dem är jättetrevliga, barnvänliga mm. 😊

Jag hanterar dem på ett lugnt sätt och låter dem sitta mycket på mina axlar. För hitills har jag märkt att det är deras favoritställe. 🙂 Sätter jag dem i knät eller på magen så hoppar dem upp mot axeln. När dem väl sitter där så klappar jag dem försiktigt. Jag försöker alltid att vara varsam, försiktig och mjuk när jag hanterar mina djur, varesig det är råttor eller något av mina andra djur. 

När dem är i buren så får dem själv komma. Jag vill inte att det ska vara något tvång för dem att bli upptagna. Så jag låter dem lukta på mig och sedan får dem hoppa upp i min famn själva, för dem måste också vilja ha min närhet! 🙂

Sen så får dem mycket godsaker av mig så det är som en belöning att komma upp i knät. 🙂

Hoppas mitt svar var något i stil som du sökte.