Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1126 ggr
NezumiTinyPaws
4

Gos-dregel i kopiösa mängder!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu måste jag bara fråga, för jag har letat och inte hittat något svar… Jag har två bröder som dreglar som bara den när de ligger och myser under tröjan. Är det normalt? Jag har aldrig varit med om en dreglande råtta förut. Iaf inte dessa mängder. De blir helt dyngsura under hakan och ner på magen/framtassarna… Och jag också, så klart. :P Ett flertal ggr har jag trott att de har kissat på mig, men det har visat sig vara dregel. -.-
De är friska som nötkärnor annars. Jättesnälla och mysiga killar. Så det är ren nyfikenhet. :)

Bjuder på en bebisbild på Kassad, med dregelhaka, ifrån i julas. ^^

thenameless
0

Råttorna kan ha rabies akta dig för att bli biten

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

lollynonna
0

#1?rabies,verkligen?😛

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

NezumiTinyPaws
1

#1 Haha, ja, det kanske blir Cujo: The Rat edition här hemma. ;)
Men nä, det tvivlar jag väldigt starkt på du. :D

Fridborg
0

Är de rädda för vatten? ;)

NezumiTinyPaws
0

#4 Inte vad jag har märkt, men man vet ju aldrig. :D

[kerstinthemilklover]
3

Angående misstankar om rabies ( jag förstår att ni skojar men jag vill lugna oroliga )
Anledningen till att folk är rädd för vatten vid rabiessmitta är att de har väldigt svåra smärtor i munnen och dregglande är för att de helt enkelt inte vill svälja.
Om råttan äter normalt och beter sig coolt så finns ingen anledning att oroa sig för hemska smittor.

Jag har inte haft dregglande råttor, men dina kanske är såpass avslappnade att de sover med öppen mun. Lite småcharmigt kan man tycka att det är!

NezumiTinyPaws
0

#6 Det är otroligt charmigt, men blöt blir man! :P

WarMinerTool
3

Haha, rabies förekommer inte i Sverige! :)

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

Fridborg
2

#8 Nej, det stämmer. Det är bara Sverige och Norge som är fria i vad jag tror är hela världen.

thenameless
0

I och me insmugglingen av husdjur och annat ifrån utlandet så ökar risken för Rabies även i detta land. Förr far de väldigt srikta med karantän för djur som importerades. Numera är det slappare dessutom smugglar man in katter och hundar i stora mängder i fån valpfabrikerna på kontinenten.. säkert även råttor? Visserigen är nog de flesta av era råttor avlade i fångenskap.. men ja Rabies är en realitet snart ockkså i Sverige. Nu småskämtade jag visserligen, så din råtta har kanske on i munnen eller nåt? kolla så inte ngon tand har växt upp i gomen?

mikeiko
0

#10 Inte ens utomlands är Rabies något som direkt förekommer hos råttor. Läs gärna mer här :)

Edit. De flesta djur som har rabies är rovdjur, och anledningen till att man knappt ser rabies hos råttor är att de sällan överlever en attack av t.ex. en rabiessmittad hund, och även om en råtta skulle få Rabies så är chansen minimal att denna sedan skulle spridas vidare till en människa.

Nymphadora
0

Har tidigare träffat en katt som dreglade som tusan när den gosade. Det finns nog hos flera djur. ;)

thenameless
0

KOm igen nu, skärp er jag skämtade bara….. Huruvida Råttor kan sprida rabies  ska jag låta vara osagt, men jag skulle bli väldigt förvånad om de inte skulle kunna göra det. Vissa djur är immuna emot vissa sjukdomar men jkkan fortfarande föra dem vidare