Hane eller hona??
Vad är enklast att ha, hane eller hona??
tacksam för svar:)
Det är inte så stor skillnad på honor eller hanar egentligen, men hanar blir oftast lite större i vuxen ålder. En vuxen rått-hane ska väga runt 5-700g medan en hona ska väga 3-500 g. Hanar luktar oftast lite mer än vad honorna gör men enligt mig är det inget som stör. (har själv Hanar och har aldrig märkt av nån "stank") Hanar är också oftast gosigare och lugnare, det är för att honorna ha mer energi i kroppen för att de ska klara av att föda. Vissa säger även att honorna är mer temperamentsfulla, men detta har jag inte någon erfarenhet av. Vad jag hört har också hannar strävare päls vid vuxen ålder medan honor är lite mjukare i pälsen. Det rekommenderas också ofta att ha hannar som första råtta, bakgrunden till varför vet jag inte riktigt, men tror det är för att de är lugnare och har inte lika kraftigt temperament. (sen måste man komma ihåg att alla råttår är ju individer, självklart finns det stora honor också, och hanar med jätte mjuk päls hela livet)
Rätta mej gärna om jag har fel men detta är iallafall vad jag har lärt mig! :)
Det finns massvis med bra info om detta på iFokus, använd sökfuntionen och skriv "hona eller hane" så lär du få många bra träffar! :) Samt kolla artiklarna om råttor överlag där står en massa bra saker :)
Infogar en bild på min ena kille som är cirkus ett och ett halft :)
tack så jätte mycket! :) jätte söt är han, vet inte om jag har rätt men är han en siames? är inte så bra på råttor men jag tycker att dem verkar vara intressanta djur, har velat ha en råtta sen jag gick i 1:an. måste bara övertala mina föräldrar xD har läst på om råttor ett tag nu.
tack så JÄTTE mycket! :D det var till stor hjälp :)
Hmm, jaa aa du , jag är själv en rätt "nybörjade" kunde inget då de små liven kom till mej, var mer ett omhändatagande än att jag skaffade dem frivilligt. Nu är jag dock helt fast i dessa fantastiska djur.
Men ja, jag skulle säga att Johnny är en Siames, dock inte hundra, för är själv lite dålig på detdär.
Detta är nämligen är mina första råttor jag ägt, som jag egentligen blev med efter att mitt x skaffade dem som en "kul grej", och sedan gjore slut med mig och lämnade dem hos mig. Så de är djurbutiksköpta, VILKET MAN HELST ABSOLUT INTE SKA GÖRA.
Dock fick jag friska ganska så sociala pojkar rent på tur, och jag uppfostrade dem och umgicks med dem så mycket jag bara kunde då och nu. Mitt X verkade tro det är som att ha en fågel i bur ungefär, vilket är lågt ifrån sanningen ( idiot..)
MEN till all lycka så är de friska och krya och hur gosiga som helst som jag redan sa.
Hade altså ingen erfarenhet från början som sagt men hade alltid velat ha råttor, och är väldigt påläst nu i dagens läge 2 år senare :)
Det är en otroligt vanlig fråga så som ovan skrev kan du hitta massor med svar via Sök :)
Tänk på att du inte får ha En råtta utan minst två av samma kön :)
Vad som är "enklast" beror helt på hur du är som person osv.
Generellt sätt är hanar lugnare och honor med äventyrliga. Men som sagt så använd Sök så kommer du få massor med svar :)
Jag har alltid haft honor, är först på senare tid som jag tog mig ann hanar. Första hanarna kom 2009 och sedan blev det ett uppehåll pga att jag inte tålde dem. Idag har jag hanar igen och känner inte någon reaktion mot dem.
Hanarna är mysiga men jag gillar nog mina tokiga tanter bäst :) Honor ligger mig närmast om hjärtat även fast jag älskar hanar. Så jag har båda könen (i separerade burar självklart) för att inte behöva välja :P
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning