Är tänderna för långa?
Hej alla duktiga råttägare! Jag har två tjejer som i sommar fyller 2 år. Nu är det så att den ena av dom verkar ha väldigt långa tänder i underkäken, iallafall om vi jämför med andra tjejen. Är det någon som på denna bild kan se ifall dom ser bra ut eller inte. Om dom är för långa så lär jag behöva ta henne till veterinären, är det någon som vet någon bra veterinär i Norrköping? Tackar för svar!
Arken Zoo har öppnat veterinärklinik i Norrköping, hör med dem :)
Where you invest your love
you invest your life
Tycker dom ser het normala ut (:
okej! tack för svar! :-)

De där tänderna tycker jag faktiskt ser för långa ut. Råttor ska visserligen ha rejält långa tänder i underkäken, men de där ser längre ut än så. Kanske blir jag lurad av vinkeln på bilden, så försök gärna visa i en annan vinkel också :)
Men tycker du själv dessutom att det skiljer mycket i längd på dina råttors tänder så är förmodligen dessa för långa också.
Alla råttors tänder ser inte likadana ut, det kan vara gener som gör att just din råtta har lite längre tänder än någon annan råtta så därför ska man inte jämföra längden med andra råttor för de skiljer sig från individ till individ. Därför är de inte så lätt att veta heller vad som är normalt och inte. Men blir de för långa så ser man det ganska tydligt. Även om de ser långa ut så ska de måsta bli ännu längre för att bli ett problem för henne. Det ser ut som att hon slipar dem väl! De är raka och sticker inte ut från munnen :)
Blir de dock ännu längre och börjar vinkla sig i en annan riktning kan man misstänka att hon har slutat slipa sina tänder och då ska du såklart ta henne till veterinären. Men tills dess tycker jag du ska avvakta för ja tycker de ser helt normala ut. Även fast de ser längre ut än någon annan råtta behöver inte det betyda att de är för långa för just denna tjej :)
Hittade en bild här på fokus som visar långtgående felväxta tänder.
om du är rädd att det är början till för långa tänder kan du försöka aktivera med mer tuggbara saker, tex nötter med skal.
Man blir ju en hönsmamma och är orolig för minsta sak, både på gott och ont kanske, Får försöka lägga in mer gnagbara saker och sen ska jag se ifall jag lyckas se tänderna i en annan vinkel och då ta kort på dom. Tack allihopa!
Eftersom du drar ner underläppen på råttan så ser kanske tänderna extra långa ut, men jag tycker att de ser normala ut :)