Att ifrågasätta är en bra grej
Nu är det dags att vädra lite, tycker jag. Jag är aningen frustrerad. Det tisslas och tasslas åt höger och vänster. Folk begår misstag, men det är inte det det handlar om.
Det handlar om att en uppfödare i dagens Sverige verkar kunna göra precis vad som helst utan att egentligen behöva stå till svars för det, och rent av skyddas av folk. Jag tänker inte nämna några namn, men de flesta vet nog ändå vad det handlar om, och de jag har haft kontakt med angående detta tycker det är fruktansvärt, och berättar saker åt mig om hur fel allt detta är. Trots detta går samma personer och snackar skit om oss som försökt få ut informationen om vad denna uppfödare gjort, och säger att vi är hemska mobbare.
Detta sker bakom våra ryggar.
Vi har enbart skrivit öppet om det som hänt, det gjorde även uppfödaren i fråga innan h*n beslutade sig för att ta bort alla bevis för att uppfödningen ens har existerat. Vi röjer inte några hemligheter. Vi kränker inte en enda själ. Vi talar öppet om det som uppfödare själv skrivit och sagt, bara det att uppfödaren skyllde på alla andra, istället för att ta på sig ansvaret för sina egna handlingar.
Jag vill bara få ur mig vad jag tänker, för jag är så förbannad på detta beteende, att ingen ska någonsin ska behöva ta konsekvenserna för sina egna handlingar. Att alla som säger något negativt om detta är mobbare.
Vi mobbar inte. Vi jävlas inte. Vi hämnas inte. Vårat mål är inte att sänka någon.
Vi vill bara få ut sanningen. Vi vill att alla blivande råttägare ska få veta exakt vad deras uppfödare står för. Vi vill att alla ska ha tillgång till sanningen.
Nu kan jag inte tala för alla, men såhär tänker jag. Jag har aldrig någonsin trakasserat någon, gjort personliga påhopp eller på något sätt försökt att skada någon på något vis. Jag har ifrågasatt många, och argumenterat, och det är något man bör göra. Både som djurägare och uppfödare. Jag blir också ifrågasatt ibland, inte blir jag förbannad över det och springer iväg och gömmer mig. Jag berättar hur jag tänker, vad mina mål är. Jag tar emot kritik med öppna armar. Jag börjar inte svära, hotas eller blockera folk för att det är jobbigt att höra.
Är man uppfödare så borde man förvänta sig att bli ifrågasatt och kritiserad, men så länge man själv vet vad man står för, kan argumentera som en vuxen person, inte gömma sig, tala sanningen och ta konsekvenserna för ens egna handlingar. Det är ingen som sagt att det är lätt att föda upp, oavsett vilken djurart det gäller.
Jag kan bara hoppas att folk inte ska se mig som elak, bara för att jag säger vad jag tycker. Jag försöker att vara så trevlig som möjligt, oavsett vad det gäller. Men handlar det om något allvarligt, så tar jag det också på allvar. Men bara för att jag inte låtsas som ingenting och kryddar mina inlägg med smileysar så betyder det inte att jag är arg eller otrevlig. Jag är seriös, och jag vill bli tagen på allvar. Men jag vill aldrig bli tagen för att vara otrevlig. Så snälla, ni som undrar något, eller verkar sitta och ha något emot mig för att jag har sagt något om något, skriv då ett PM, kontakta mig på Facebook eller vad som helst.
Istället för att sitta och trycka i ett hörn och hata folk… ta kontakt istället. Använd ord, och fråga om det är något du undrar över. Varför jag skrev så, eller varför jag gjorde på ett visst sätt. Som sagt, det har aldrig varit min mening att vara otrevlig mot någon. Jag bryr mig om djuren, och vill såklart deras bästa. Tamråttan förtjänar mer, jag vill att den ska värderas högre. Men det går inte om folk kan komma undan med vad som helst. Man måste stå till svars för sina handlingar. Man ska inte kunna komma undan med att behandla sina djur hur som helst, det är budskapet som måste komma ut.
Att förlåta är bra, men glöm aldrig. Detta ska inte behöva ske igen.
Nåväl, dags att sussa nu. Godnatt på er, god morgon, god dag eller god kväll… vad det nu är när du läser detta.
Bjuder såklart på en söt morrhårsbild också.
Word! 🌺
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Kunde inte sagt det bättre själv. Önskar fler kunde vara lika rakryggad som du och våga stå för vad dom säger, gör, tycker och tror. Och att våga fråga, det är så otroligt viktigt. Både när det gäller att få fram sanningen och när någon blir smutskastad. Att säga sanningen är inte smutskastning. Att inte tro blint på vad någon säger är klokt.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Zickan hann före mig. Håller med.
Det är precis det som är så sorgligt, samma personer som sitter och säger att dom hatar dessa "skitsnackare och mobbare" sitter ju själva i skyddade kompisgrupper och gör exakt samma sak som dom är så himla emot! Väldigt tråkigt. Speciellt när många av dessa "mobbare" försöker vara riktigt öppna och ärliga och lägga alla kort på borden, precis som du skriver. :(

Eftersom det är (delvis?) mig din tråd handlar om kommer min replik som följer:
Håller med dig Fjordell, det är en väldigt bra sak att berätta om missförhållanden eller när en uppfödare begår helt omdömeslösa handlingar.
MEN (med ett stort utropstecken) det är helt annorlunda att köra ner privatpersoners ansikten i marken med ångvältsjargong och dra dem fram- och baklänges och gång på gång choka ned deras omdömeslöshet i halsen på dem. Starta upp drev och häxjakter.
DET är mobbing och pennalism på lägsta nivå och ni borde hålla er för goda för att syssla med sådant.
De finns oerhört mycket fruktansvärda missförhållanden beträffande djur ni kan kämpa mot utanför RIF, gå med i Djurens rätt, WSPA, Forska utan djurförsök, DBF (om ni är radikala) eller vilken djurrättsorganisation som helst!
Jag lovar, det ger mer än att förfölja privatpersoner som inte ens är intressanta längre i råttsammanhang.
Det är NOG NU! Sluta älta det här. Personerna du pratar om har lagt ned sin uppfödning, känner djup ånger och ångest över sina handlingar och har rätt att få vara i fred.
Uppfödaren, som la ut blogginlägget om den dödade råttan, är min vän och jag respekterar och tycker mycket om NN och förstår att h*n var tvungen att göra som hon gjorde även om efterverkningarna kan bli något helt annat än h*n tänkt sig.
H*n har lämnat det här bakom sig. Borde ni också göra. Att hacka i kvarlevor är inte snyggt.
Minst två av de personer som svarat dig härinne borde f ö vara lite mer ödmjuka i sammanhanget eftersom bägge har en hel del "smutsigt" byk i sina bagage. Just saying.
I övrigt tycker jag att du verkar vara en bra person Fjordell, jag hoppas och tror att din uppfödning och djurhållning matchar din syn på hur råttvärlden borde se ut.
Mvh
Emma
Väldigt söt morrhårsråtta :)
#5 Well, jag kan dessvärre inte ta ansvar för allt alla andra säger i det här ärendet, jag står inte för allt som skrivs, men jag står för det jag själv skriver.
Det enda jag gjort efter att jag fick höra vad som hänt denna gång, var att besvara de privata meddelanden jag fick angående det som skett och delat länken som uppfödaren till den dödade råttan la ut på min Facebooksida, just för att jag anser att det inte bara ska försvinna ut i tomma intet, som alla andra gånger.
Jag har inte gett mig på uppfödaren det hela handlar om alls, jag har inte spridit skit eller sagt något negativt om personen i sig. Det enda jag gjort är att ha svarat på inlägg och kommentarer om det inträffade, och påpekat att det är bra att det kommer ut och att en uppfödare inte ska få göra på det här sättet, och att om man anser att allt personen gjort är okej så har man en sned syn på värdet av ett liv.
Folk kan vara otrevliga, speciellt när det handlar om just sånt här. Men det är inget jag kan stå för. Det enda jag vill få fram är att sånt här faktiskt händer, och man ska inte tycka att det är okej. Jag har inte koll på allt som läggs ut angående detta, men visst finns det en gräns. Det behöver daltas hur länge som helst, men det behöver fortfarande komma fram. Vi som vet om detta har nog inte så mycket mer att tillägga, men det är fortfarande hundratals personer som inte har en aning om vad som hänt, och om det än bara är en enda person som tar till sig och låter bli att stödja sådan verksamhet så har vi gjort något bra.
Personliga påhopp och andra tråkigheter är absolut inte nödvändigt, information kan komma fram på ett civiliserat och moget sätt.
Tidigare har jag lagt energi på att få ut information om vad denna uppfödare hållt på med, men jag har alltid varit noga med att tillägga att jag absolut inte har något emot personen i fråga alls, jag håller bara inte med i de beslut som tagits av uppfödaren. Det är ju faktiskt inte första gången h*n gör något liknande. Men denna gång har jag faktiskt inte engagerat mig särskilt mycket i det hela, förrän jag postade detta inlägg då förstås. Men det skapade jag mest i ren frustration på folket omkring detta som låtsas som ingenting, och de som går bakom ryggen på varandra.
Angående uppfödaren så hade jag varit snabb på att förlåta om denne bara erkänt sina misstag, för jag tror inte att det någonsin var meningen att det skulle bli såhär, att någon råtta överhuvudtaget skulle komma till skada. Men alla är inte lämpade som uppfödare, så är det bara. Jag hoppas verkligen att personen träder fram och öppnar sig så småningom. Men för att det ska hända så behöver nog alla lugna ned sig lite, så där håller jag verkligen med dig. Det räcker. Men händelsen ska ändå inte glömmas, för då sker det snart igen.
Och tack för dina snälla ord. Djuren är bokstavligen mitt allt och jag vill bara väl. Mitt mål har aldrig varit att försöka göra illa någon på något vis, det är djuren jag fokuserar på.
Trevlig kväll!

#5 Då säger jag det samma. Det är nog nu. Sluta älta att jag ifrågasatte varför du skulle omplacera dina djur pga tidsbrist. Just get over it. Att man kämpar "på RiF" utesluter givetvis inte att man även kämpar utanför. Sedan är du både här och i eran slutna lilla grupp väldigt duktig på att komma med pekpinnar om andras dåliga beteende och eventuella mobbing, i samma andetag som du sedan ger dig på någon. Oavsett om namn nämns eller icke. Det är väl lite kontraproduktivt? Edit: bra att ni raderade allt du skrivit nedlåtande om andra utanför gruppen nu innan ni gjorde den öppen. Så slipper det bli liv menar jag. :)

#5 Jag undrar bara vem som för djurens talan?
Har dom inte rätt att få sin tragiska historia berättad? Jag ser ingen mobbing eller pennalism här men jag kanske är blind.
Du skriver att vi ska sluta älta och jag håller delvis med. Håller med därför att älta inte leder nånvart. Håller inte med för att i detta fallet är det inte ett ältande utan en önskan att sanning ska komma fram en gång för alla. Som alla vet är sanningen inte alla gånger eller vacker men ska för den skull inte tystas ner.
Jag kommer aldrig glömma att:
Diddly Survivor Spin Me Around Stayín Alive Trouble
Fick sätta livet till för att NN hade platsbrist.
Thomas Vacation Bill Bull
Fick sätta livet till för att NN gjorde om samma misstag.
Nä jag ältar inte utan jag sörjer fortfarande. För jag fick aldrig chansen att rädda dom. Fick inte chansen att hämta hem dom innan det var försent. Fick heller inga dödsorsaker , ingen förklaring till vad som exakt hände , mer än olika versioner och diffusa svar.
Jag har varken skapat drev eller häxjakt utan försökt få svar på det svåra som hände. Svar så jag kanske kan förstå , svar så jag kan få ro.
Det tragiska i allt detta är att NN gjorde om samma sak en tredje gång och vägrar ta ansvar. Är det då konstigt att människor reagerar?
Hur många mer ska behöva sätta livet till innan NN lär sig?
Du säger att dom lagt ner. Varför lämnas inte råttorna tillbaka till sina uppfödare?
Det finns så många frågor och frågetecken fortfarande är det då så konstigt att vi bryr oss? När vi vet att det finns hanar kvar?
"Sedan är du både här och i eran slutna lilla grupp väldigt duktig på att komma med pekpinnar om andras dåliga beteende och eventuella mobbing, i samma andetag som du sedan ger dig på någon. Oavsett om namn nämns eller icke. Det är väl lite kontraproduktivt? "
Kunde inte sagt det bättre själv.
Som kamikazerat ❤️ skriver, så har jag sagt mitt, gått vidare, ältar inte. Men för den skull glömmer jag inte. Jag tycker inte att sanningen ska tystas ner och jag har gjort mitt denna gång.
Jag hoppas verkligen att "NN" lägger ner sin uppfödning och lämnar tillbaka råttorna till sina uppfödare. Jag kommer att hjälpa till där, om det behövs.
Ifrågasättande är jätteviktigt. Jag har fått många mail där jag har blivit ifrågasatt. Det är faktiskt ganska roligt att besvara sådana mail, för jag blir tvungen att tänka efter. Ibland upptäcker jag att jag uttryckt mig otydligt.
Visst får man skit när man höjer rösten och säger ifrån, det är oundvikligt. Jag är snäll, vilket de som känner mig vet. Men jag backar inte heller. Att hålla låg profil har jag aldrig lyckats med…
If you fight love, you're always a loser
Håller med, när det gäller såhär allvarliga saker så måste fan folk få veta. Jag är tacksam för att jag såg det så att man inte köper råttor som faktiskt har varit med om en massa agressivitet m.m
Blir helt frustrerad.
http://sunflake.weebly.com
Hälsningar Erica och råttorna :)
#7 Jag har ingen koll på vad ni har emot varandra, men jag kan intyga att INGET har raderats i gruppen innan den gjordes öppen. Allt vi vill göra är att dela bilder på våra råttor och behålla en trevlig stämning i gruppen, men eftersom en hel del människor verkar tro att vi sitter och smider hemliga planer och snackar skit så tog vi ett gemensamt beslut om att göra gruppen öppen, så att ni kan se att vi är ganska harmlösa. :) Jag tror att vi, när det kommer till kritan, är väldigt överens om det som hänt. Det är inte okej, ordet måste få spridas om oseriösa uppfödare, men det får inte gå för långt. Man måste skilja på att ifrågasätta uppfödare och privatperson. Denne har absolut inte kommit undan utan konsekvenser, och självklart ska vi aldrig glömma. Men som #6 skriver, jag tror aldrig att det var meningen att det skulle bli såhär. Okunnighet och slarv, absolut, men det är inte rent onda människor vi pratar om. Sanningen har kommit ut, den ska spridas, men det räcker där. Jag hoppas att djuren kommer att lämnas tillbaka till uppfödarna, jag tror att de kommer det, men tänk på att de är också människor och de är säkert i sorg just nu, och framförallt så är det mycket praktiskt som säkert måste ordnas innan djuren lämnas tillbaka. Sedan verkar detta vara en väldigt konflikträdd människa, så hen är säkert livrädd för att höra av sig till uppfödarna i fråga. Men självklart ska ni som har djur där inte ge er fören ni får tillbaka dem, men ha detta i åtanke. Jag hoppas att jag inte av misstag har trampat några på tårna, det är absolut inte min mening. Jag vill bara få sagt att vi alla är på samma sida här, dvs djurens. Och jag önskar att vi bara kunde vara vänner ist. ^^

#11, antingen så talar du osanning eller så är du helt omedveten om dom minst två trådar som #5 startat om oss hemska människor utanför gruppen.
En admin i gruppen jag pratade med bekräftade dessutom att dessa trådar var kontraproduktiva och bröt mot gruppens regler och skulle raderas pga det. Så det intygandet från dig är inte mycket värt tyvärr.
#11 Gruppens innehåll har aldrig varit helt dolt. Det finns medlemmar i den gruppen som har skickat ut printscreen och kopierat saker som skrivits.
Men tycker även det du skriver är bra skrivet utöver den informationen om gruppen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Det som känts allra värst är att detta är tredje gången samma sak händer. Tredje. Okunnighet eller otur kan det bara inte vara.
If you fight love, you're always a loser
#12 Jag säger inte att någon varit bättre eller sämre än någon annan på den punken, det har uppenbarligen varit mycket ont blod från alla håll och jag tar ingens parti, då jag inte vet bakgrunden. Det jag menade är att, som du sa, har inte sådana trådar tillåtits vara kvar i gruppen, då gruppens syfte har varit att komma ifrån sådant. Jag var otydlig, men det jag menade var att inget raderades med intention att dölja information från "utomstående" när gruppen blev öppen, det raderades därför att det strider mot gruppens riktlinjer. Allt jag ville påpeka var att gruppens syfte inte är att kunna snacka skit om andra ostört som jag vet att en del (vill vara tydlig med att jag inte vet exakt vilka, så detta kanske inte ens berör er) ha verkat tro. Vilket innebär att allt skitsnack raderas, oberoende på vem det är som startar det eller vem det handlar om. Hoppas att jag var tydligare nu, jag blir så snurrig själv på allt. Vet inte vem som sagt vad eller vad alla heter och jag är redan en förvirrad människa i grund. :P #13 Ja, det är ju ganska självklart. Om man tror att man kan lägga upp någonting på internet utan att det sprids så vet man inte hur internet fungerar :P Och självklart hinner grejer spridas innan man hinner radera det ur berörd grupp. Har man problem med någon så tycker jag att man tar det med den det berör. Det här med "NN" är ju så klart en annan sak, då det gäller en uppfödare och poängen är att varna köpare osv… Men i sådana fall är det ju EXTRA viktigt att komma med fakta och inte rykten. Tack så mycket för att du gillade det jag skrev! :) #14 Jag håller fullständigt med, det borde inte ha fått gå så långt, det är fruktansvärt. Jag tror dock att det handlar väldigt mkt om ego och besserwisser-betéende med en kombination av okunskap, inte att det var någon slags planerad handling. :/
Jag tycker också att ifrågasätta är bra.
Ingen har sagt att NN's misstag inte förtjänar att bli avslöjade och att det inte är bra att det uppdagades. Det var bara att det inte ska gå för långt heller. *edit av modd.
Tycker absolut inte h*n ska få vara uppfödare. Men vi ska inte heller driva hetsjakt. Och jag pekar inte ut någon. För det finns inte en någon i det här. För vi alla är del av det. Vi delar, vi kommenterar och det är bra! Skit flyter upp till i ytan och det ska fan belysas. Men när det är gjort så kan vi klappa varandra eller oss själva på axeln. Men det blir en lavin om ingen stoppar. *Edit av modd
Nej, vi vill bara stoppa NN:s uppfödning. Och vi är många vakande ögon så det blir mer än svårt för NN att någonsin komma tillbaka.
Men följden är att alla lyckas nu känna sig ifrågasatta. En känner sig ifrågasatt för att dom delat inlägg. En del andra för att dom inte får vara med i en grupp. Andra för att dom stöttat NN och andra för att dom är vänner med NN osv osv.
Finns vissa trådar i Rataholics som faktiskt är raderade. Dom är dock inte raderade för att det som skrevs i dom var hemligt. Dom flesta vet redan vad det stod i dom ändå så. Utan dom är faktiskt raderade enbart för att dom är inte förenliga med gruppens syfte. Vilket är just att inte använda pekpinnar, snacka skit eller att prata om några som inte kan försvara sig. Gruppen har inget syfte att vara ett ämne för debatt och ska därför inte innehålla några trådar som dom som är raderade.
Rataholics tar nu nya tag och syftar på att vara en lugn chillout-grupp. Det ska vara söta råttbilder och gullefjutt. Regnbågsfjärtar och lite gnullefjunprat. Men det är inte tänkt att vara ett tillhåll för oseriösa råttuppfödare att "gömma sig i". Inte heller är det tänkt att vara en plats för folk att snacka skit om dom som inte är med i gruppen. Just därför är gruppen nu öppen för alla att läsa.
Tycker det är synd om det slutar så här. Vi är alla så himla mån om djur och deras välmående. Och vi borde vara på samma sida!! Krama om era tåttisar och ta ett djupt andetag och var glada för att skiten är ute. Och inga mer "jag men jag sa och ingen lyssnade".
Det är ute nu och det är jag tacksam över. Jag är också tacksam över att vi är så många som bryr oss!
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
Och på det tycker jag vi tar en liten klassiker
Friends <3 <--- Clicky 😜

VÄNLIGEN
Håller er till forumets regler.
//modd
# 16 Tack för ett bra inlägg. ..Som det var från början iaf. Om du nämnde personens namn(vilket jag inte kommer ihåg om du gjorde) förstår jag att det editerades, men det försvann endel andra personliga åsikter som jag inte kan se hur de stred mot forumets regler..
Du skrev att dethär handlar om en i ditt tycke ung& omdömeslös person, som vi ändå inte vill ska gå& bli självdestruktiv efter alla dessa tråkigheter.. Så nu har vi sagt det vi vill säga& det är bra att alla vet att vi inte bör sponsra denna ogenomtänkta uppfödning genom att köpa därifrån.
Jag förstår sorgen& frustrationen hos de personer som haft råttor hos personen, som sedan avlivats/ blivit ihjälbitna, -& jag beklagar verkligen detta. Vet inte själv hur jag skulle klara att gå vidare om det varit jag som skickat mina råttor dit…
..men ändamålen helgar inte alltid medlen& det är viktigt att alltid hålla sej till sanningen, -även om det är jobbigt& ledsamt att läsa att vi bör hålla oss i skinnet& inte hata den person som bringat oss& våra älskade råttor så mycket ont.
Som sagt; jag är ledsen för er skull& det är fruktansvärt tråkigt att det blev som det blev, men radera inte de ansatser folk gör för att vi ska förstå istället för att avsky.
(Kan tänka mej att detta verkar mycket luddigt& konstigt för er som inte läste inlägg #16 innan det editerades.
..& all respekt& medkänsla till de drabbade; vill dej/er inget ont, men uppmanar ändå till eftertanke& att vi separerar våra personliga känslor från hur vi agerar.)
Tycker det känns trist att mitt inlägg blev så förstört av att jag tydligen använde hon/han istället för hen eller h*n :( Det går ju iofs att gå in och korrigera och sätta dit stjärnor. Men så kan man ju också gå in och radera meningar så att hela poängen går bort. Tack för det!