"Stridshanar" - hur vanligt?
För många år sedan skulle jag hjälpa en kusin att städa en av hennes råttburar. Hon hade två hanar i denna bur. Vad jag minns hade dessa två hanar bott i samma bur hela deras liv, utan problem. Jag minns inte exakt hur gamla de var vid tillfället, men de var nog runt året tror jag.
Kusinen brukade placera råttorna i badkaret när hon städade burarna, eftersom de där hade massor med plats och inte kunde ta sig någonstans obevakat.
I vanliga fall verkade råttorna bara ha kul i badkaret, men den här gången hörde vi ett fasligt liv efter en stund. När vi rusade in i badrummet tysnade det och den ena råttan sprang ifrån den andra, som låg i en blodig hög. Jag minns inte om den var död när vi kom dit eller om det tog en stund, men oavsett så var det fruktansvärt.
Efter den dagen kunde inte den överlevande råttan vara tillsammans med andra råttor, framförallt inte hanar, utan att börja slåss. Den blev mycket aggresesiv.
Hur vanligt är det att en råtta går från att vara en helt normal och gosig med andra råttor, till att bli en aggressiv råtta som är kapabel att döda? Hur vanligt är det överlag med så aggressiva "stridshanar"? Hur vanligt är det att bråk slutar i dödsfall?
Jag tror inte det är vanligt alls, speciellt inte mellan burkamrater som du beskriver.
jag har haft lite stökiga killar men det har varit pga trotts åldern då dom vill hitta sin rang i flocken.
enda gången jag haft problem hanar emellan var då jag hade en gammal gammal hane som hade bekbens svaghet. en annan ur flocken fick en fix ide att han skulle jaga bort honom ur flocken, och gav sedan min gammel gubbe ett stort bett över ryggen.
efter det så gick det inte riktigt att ha den agressiva hanen i buren, utan han fick bli ensamråtta.
var det första gången dom vari badkaret eller så? jag kan tänka mig att stress/rädsla kan få vissa råttor att tippa över och agera fel.
Det var inte första gången de var i badkaret tillsammans. Det skedde på regelbunden basis när burarna städades. Badkaret var ej heller bart, utan vissa saker ur burarna ställdes i det.
Jag har aldrig upplevt så aggressiva råttor. Faktiskt har jag aldrig, vare sig före eller efter händelsen, upplevt aggressiva råttor. Lite småbråkiga ja, men aldrig aggressiva.
Det låter dock inte så fel med att det kan ha varit stress eller rädsla som utlöste det.
Kan ju vara att det blev nåt hjärnfel, typ en blödning eller så? vilket gjorde att han upplevde saker som inte hände? det är svårt att veta då man inte varit där eller så.
gjorde ni nån koll på råttan efteråt?
Kan de bli så radikalt personlighetsförändrade av sånt? Intresesant.
Ja, svårt att veta om man inte var där. Det är inte så lätt att veta även om man var där.
Han togs till veterinären, men där kostaterades bara att han inte hade ont någonstans. Mer vet jag inte. Det var rätt länge sedan så minnet om detaljer har tyvärr bleknat lite.
Han fick tyvärr leva resten av sitt liv som ensamråtta i en bur bredvid de andra. Han levde rätt länge efter händelsen, nästan ett helt år.