Något att gnaga på.
Jag har två råttor och jag behöver något till dom attt gnaga på. Vad ska jag skaffa? Går det bra att bara stoppa in en vanlig pinne eller grillspätt? Tack i förhand. /Linda
Inga pinnar utifrån! Vänta på bättre svar

Nötter, hårt bröd, skorpor (osötade).
Sen finns det massor av tips på aktivering i och utanför buren här på forumet.
Grenar från fruktträd utifrån kan man absolut använda, har vi gjort supermycket. Det finns dock en risk att råttorna får ohyra av grenar och material utifrån, så det får man ju vara medveten om. Man kan frysa grejerna för att få bort det. Vi har dock aldrig fått ohyra från grenar och inte fryst dem innan då vi tar in så pass stora grenar att de inte fått plats.
En del få råttor gillar att tugga på hundben. Men hårdmat. Även träsaker. Typ trähus, broar osv är det många som gillar att tugga på. Och har man inget i buren just då så är plast lika roligt att tugga på men kanske inte lika bra. Även en del föredrar plast inredning än trä/hårdmat. Har några plast korgar från ikea som mina honor har dille på att tugga sönder. Men de har både trähus och hårt innehåll i maten.
Finns mycket tugg saker att köpa på zoo som online. Men även grenar från fruktträd, gärna med bladen kvar brukar va en stor hitt. Dock så är det inte alls säkert att ohyra dör i frysen eller i ugnen vid hög värme. Så en liten risk är det alltid men minimeras om man försöker frysa, hettvatten eller in i ugnen innan. Skabb brukar t.ex mestadels gå på svaga djuren först. Så har man någon med nedsatt immunförsvar av nån orsak. Så kan den råttan ha enklare att få ohyra om det finns på grenen.
Samma om man köper tuggsaker i affären som innehåller en del hö. Så kan man få med ohyra ifrån höet. Finns en del roliga tuggsaker för kanin.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Mina brukar få kycklingben något de gillar.
I do not know if you can get hold of them here in Sweden, but my rats loved naturally dropped antlers that we used to get back home in the U.S.. No animals are harmed during the production and they cut the horns in small pieces for rats to chew on. Not only are they good for chewing, but they have lots of good nutrients in them! And all natural! :) I plan to buy more when I go back for a visit.
They make them for all types of rodents also ferrets and dogs!
fortheloveoffuzz.weebly.com
#6 Vi har det inte i småbitar vad jag känner till. Men de är väldigt omtyckta hos folk som barfar hundar och verkar även vara på väg in till zoo affärerna :-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tass
People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rain
tass!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Hundtugg !
På Grizzly zoo har dom iallafall här i Uppsala tuggpinnar i olika storlekar som är helt vegetabiliska, som ett alternativ om man inte vill köpa såna som är gjorda av hud osv. Våra råttor älskar dom! :)