Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 705 ggr
BellaVai
0

Kan en råtta äta hästgodis?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan man ge detta godiset till en råtta? Det är hästgodis. Märket heter Delizia.

Fridborg
0

Det låter väldigt sött för en råtta för min smak, men kan väl inte se någon direkt fara.

BellaVai
0

Ok. Man kan ju prova, men om de inte tycker om det så behöver man inte ge mer!

Elinisa
0

Jag har smakat på detdär hästgodiset& det är inte så sött. Mindre sött än nästan alla gnagargodis jag smakat. (Sen bryts förstås all stärkelse ner till socker, även om vi inte känner den söta smaken i munnen.)

Tänk dock på att bara ge lite, vad man än ger för slags godis. En hel bit av det hästgodiset är för mycket att ge till en råtta, -tycker jag iaf. :-) Brukar ge max storl av 1-2 hasselnötter åt gången, vad det än gäller för godsaker man ger utöver fodret. :-)

Fridborg
0

Tänk också på att råttor kan vara laktosintoleranta. Det är också mycket stärkelse i (majs, öljäst) och äppelresterna innehåller fruktsocker som förvisso är bättre än vitt socker men still socker.

Bara för att det inte smakar sött behöver det inte betyda att det inte är det, finns mycket dolt socker i massa saker som inte smakar så sött :)

Jag tycker det finns flera bättre alternativ om man nu vill ge dem godis ^^

Elinisa
0

#4 Var det jag menade med att stärkelsen bryts ner till socker i magen, även om man inte känner den söta smaken.

Inte värst mycket värre än vanligt Torrfoder baserat på sädesslag& fortf bättre än enheldel annat godis, i  min mening, men man bör absolut vara måttfull.

Sen är det en sak att tänka på, om man har råttor som är känsliga för mjölkprodukter, -att produkten innehåller laktos. Missade laktosen i innehållsförteckningen.. Det var ett bra påpekande. :-)