Ferplast Tower V.S Savic Royal Suite
För och nackdelar hos respektive bur? Vad föredrar ni?
Vad är det för bur du pratar om när du skriver Ferplast Tower?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Antar furet tower-
Tyckte själv inte om min Furet Tower, var för bökig att städa och gjorde ont i ryggen med allt böjande, sedan tyckte jag den var jätte svår att inreda också personligen. Luckorna var svåra att få upp när de var ordentligt stängda, och råttorna lyckades tillslut putta upp dem när de var halvt-stängda (och på så sätt lätt att få upp). Såg ingen fördel med den medans jag ägde den tyvär, men det är ju så klart helt individuellt då det finns många som älskar den!
Tycker min suite är rena drömmen (ersatte min furet tower)! Iom att jag kan lätt öppna upp hela buren så är städningen extremt enkel, samt att inreda…! Enda nackdelen jag kan hitta är att det kan vara lätt att klämma dem när man stänger den, men det är bara att vara uppmärksam så är det ingen fara, har ej hänt än 🙂
Låga kanter kan säkert också vara en nackdel, men iom att jag använder fleece så har jag inget behov av höga kanter för spån/flis 😃
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Om det är Furet towern det menas så är FT så mycket bättre än RS i mitt tycke.
Jag bytte min RS mot en FT och har aldrig varit nöjdare.
Furet Tower är superlätt att städa, inreda och luckorna är superbra eftersom de är rymmarsäkra, lätta att öppna. Min åsikt om buren är med andra ord den exakta motsatsen till #2 hehe :P
RS var svårstädar eftersom gallret sög åt sig Allt och var extremt svår att montera så för att storrengöra den var jag tvungen att skruva isär allt och ta ut på baksidan eftersom den inte gick in i vårt badrum. Tråkig att inreda eftersom det inte gick att hänga hängmattor på långsidorna pga dörröppningarna och det gick inte att ha spån i buren om man inte gjorde en speciell botten.
#2 Skriver om klämrisken men jag vill säga att det beror på buren. Trots att det är samma bur så kan de vara olika byggda. En kompis RS var exempelvis tight som sjutton och man kunde klämma tår medan min hade ett mellanrum så att klämma var omöjligt så det beror helt på hur delarna tillverkades i fabriken :)
För mig är Furet Tower den bästa buren jag har medan RS var för jobbig i och med att den var så extremt svårstädad.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Som #3 sa så kan inredningen nog vara svår om man ej syr, ja ☝️ Jag syr och bestämmer själv mått, så för mig är det inga problem att göra hammockar som går från planen till kanten (så kan jag fylla upp hela toppen + mitten + bottnen utan att röra dörrarna)
Man får förstås variera mycket med tuber man kan hänga på sidan, hörnhammockar, myssäckar, lååånga hammockar (pocket, tunnel-hammock, dubbel, vanlig, etc) för mittenplanen, hammockar och hus för toppen och dunor och myssäckar för nedersta planen, men det går 😃 Iom att jag lätt kan sy ihop dessa så tyckte jag den var lättare än furet towern, då det var lättare att få in dem i buren…!
Men om man inte syr (eller om man syr men kan inte göra många sid-grejer) och inta har råd att beställa en massa olika grejer så är det nog lättare med furet towern då man kan utnyttja alla sidorna, lätt med roliga IKEA grejer på det viset 🙂 (eller så kan man ju välja att bara öppna 1 dörr i buren så har man halva till godo 😉) Också om man har råttor som bara gnager sönder tyg-grejer snabbt!
Toppen delen är ganska lätt i furet towern med, iom att man bara kunde lyfta på toppen för att komma in där 👍
Glömde det med städningen också ja, om man gillar att dra in buren i duschen som många gör är den nog hemsk! Jag städar den där den står (ironiskt nog städade jag furet towern i duschen tills jag upptäckte hur mycket mindre tid det tog att göra det där den stod…) så för mig är städningen urenkel iom att jag kan komma åt överallt 😃
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.