Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 734 ggr
Apootie
0

Astma? Myco utan symptom?

Hej!

Jag har letat runt lite på sajten och google ett tag nu, men kan inte hitta något om råttor med astma.

Jag har en kille hemma som för det mesta är som vanligt. Han är väldigt lugn och gosig av sig, men har på senaste börjat andas lite hårt med munnen lite öppen, som att han andas in där och ut genom nosen hårt. Men bara ibland. Han låter inget när han gör det och jag brukar ta ut honom, ha hans huvud högre upp och när han lugnat sig lite så slutar han göra så. Han har inget porfyrin runt nosen och inget runt ögonen. Han äter och dricker, dock sover han mycket. Jag har avvaktat med veterinär för att han ena stunden mår precis som vanligt och några sekunder ibland gör så. 

Hans burkompis blev precis medicinerad med baytril och vibranord för myco och ingen annan har blivit dålig. Det känns skumt och självklart åker jag till veterinären direkt om han blir sämre. Jag tycker bara det är konstigt när han mår 100% bra majoriteten av tiden och några sekunder beter sig så konstigt utan andra symptom. Han kommer från djuraffär från början, är född runt den 19:e januari 2013.

Någon annan som har erfarenhet av detta?

Apootie
0

*puttar fram*

marsvins
0

jag själv har ingen riktig erfarenhet av detta men puttar fram tråden lite😉

råttor är inte äckliga bara äckligt underbara🙂

Apootie
0

*puttar igen eftersom den försvinner bak*

Apootie
0

*putt*

wintermynta
0

Har han rosslat tidigare?

Apootie
0

#5 Nej. Han har väl låtit någon gång förut men det har varit för flera månader sedan, och kom ur nosen (dvs lät inte som rossel, utan snor, som han nös bort)! 😕

Apootie
0

*ytterligare en putt*

Apootie
0

Kan det var hjärtproblem? Hur märker man om det är det isånafall? Ska ringa veterinären och prata imorgon iallafall, men känner mig som en lite lipsill när jag sitter här och kollar på mina underbara pojkar…

Zolah
0

Putta gärna inte en massa, även om den inte syns på 'första sidan' så finns tråden i hälsa skötsel och beteende. om den varit 'borta' i mer än 24 timmar så kan det gå an.

Det kan ju vara så att han har ärrvävnad i lungorna, och då får han inte vad jag vet porfyrin runt nos. bästa är ju alltid att gå till en veterinär, eftersom det är svår att ge en rättvis diagnos via nätet pga många faktorer.

Apootie
0

Okej, kändes som att den försvann bara… Okej, men om han inte rosslat så kan han väl inte ha fått ärrvävnad? Ska som sagt ringa veterinären, men känns så konstigt och därför frågade jag här om någon hade erfarenhet…

Zolah
0

Jag skäller inte på dig :) säger bara som det är .

btw, äter han snabbt? tänkte om de finns chans att han är täppt i nos pga mat eller ngt annat?

minns en animalplanet program om en katt som hade fått andningsproblem, visade sig vara en svamp som växt i bihålorna :7 tror ju inte att det är ngt sådant men man kan ju spekulera att det kan vara annat

Apootie
0

Förstod det :-) Nää, han äter som vanligt, men har lite minskad aptit. Han går fram självmant och äter. Han reagerar som vanligt på sin favoritmat och annat gott (dvs hugger som alla andra…). Första gången han gjorde så trodde jag att han kanske satt nåt i halsen, och kollade i munnen, då slutade han att göra så tvärt. Han dricker också när man erbjuder, och har sett att han gått fram några gånger och druckit. Intressant… Han kan ju andas när han är lugn, så man vet ju aldrig. Han kändes lite varm om baktassarna i helgen, men det försvann sedan lika fort som det kommit. Ja, jag spekulerar också eftersom han inte har symptom alls på myco förutom det med andningen som han gör ibland. Har lyssnat på hans lungor och det låter inte. Han är lat annars med så det är svårt att avgöra om han är dålig-trött eller bara lat också. Men han ser lite ruffig ut i ansiktet, så jag att föregivet att något är på gång.

Apootie
0

Varit hos veterinären nu, som inte heller visste vad det var riktigt. Fick baytril, vibranord och kortisontabletter att medicinera med i två veckor. Ser jag ingen skillnad snabbt (typ en vecka eller så) ska jag boka tid för röntgen, för att se om det är vätska i lungorna (misstänkt hjärtfel) eller kanske en tumör i området där. Ugh, känns så jobbigt. Men han slickade i sig tabletten med kräm snabbt (utan mjölk, pga antibiotikan då).. Mitt lilla hjärta ❤️

Fisfia
1

Jag har erfarenhet av en råtta som vad jag tror antingen fick astma-anfall eller allergisk chock. Det som skulle vara grymt är ju om vetrinären är duktig och skulle kunna fixa fram någon sorts mask till en inhalator så man kunde testa att låta råttan andas in kortisoninhalationer. Det är ju liksom det enda som hjälper mot astma. Tur att din råtta inte verkar ha några jätteanfall i alla fall. Annars finns det inte mycket man gör åt astma hos råttor tyvärr. Det var skitjobbigt och hemskt när vår Bäbi fick sina anfall för de var riktigt illa och man kände sig så maktlös. Jag trodde att han skulle dö. Men så efteråt somnade han och var helt slut, men andades som vanligt igen. Efter att jag flyttade honom från buren till en annan fick han inga fler anfall, så kanske var det något i buren han inte tålde. Kan du komma på något som din råtta skulle kunna vara allergisk mot? Han fick kortison i tablettform också dock. Han levde inte länge efter de här anfallen ändå, så det var inte det enda som var fel på skrutten.

Hoppas det löser sig för din lille!

Apootie
0

Jaså! Ja det skulle ju vara praktiskt! Nej han fick anfall ibland, och inte superhemska, men det är jobbigt att inte kunna göra något! Min pojke somnade också och sov efteråt, blir ju jobbigt när de får anstränga sig så. Har funderat på om han kanske är allergisk mot hundar, för att han reagerade på tåget när det var en hund där, och sen hos min pojkvän. Men han har även reagerat hemma i lägenheten där jag inte har hund alls, så det känns lite konstigt. 

Ser faktiskt skillnad på honom direkt idag, mindre burrig och inte lika "sliten" i ansiktet. Han ville busa i morse (som sitt vanliga jag) när jag klappade honom men tillät det inte eftersom jag vill att han tar det lugnt. 

Tack, hoppas jag med ❤️