Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1301 ggr
00eme05
0

Ha honor och hanar i samma bur?

Som det står i rubriken, kan man ha honor och hanar i samma bur eller blir det för stor risk för parning? Stor risk för bråk?

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Apootie
0

Avskiljd bur, ja. Tillsammans, aldrig.

Zolah
0

du kommer garanterat få bäbisar om du menar i 'samma-samma' bur, men att dela av tex ett furet tower genom att täppa till hålet till den undre buren kan det gå. Men risken finns fortfarande att dom blir för sugna och gnager sönder buren för att komma åt varandra.

så bästa är att ha dom i olika burar

Tussaan
1

Har själv inga hanar, men tycker att det låter som en tydlig självklarhet till att det kommer att leda till bebisar och eventuellt bråk om man blandar könen. 

Men, tur du har experter här som kan hjälpa dig med bra svar :D

[mitzylinnea]
0

Om man kastrerar hanen/arna borde de väl gå eller blir de bråk då? 🤔

00eme05
2

Tack jätte mycket för svar! #3 självklart! Är fullt nybörjare på råttor. Har läst mycket på er sajt här på RIF och alla verkar veta sin grej. Hoppas såklart att jag en dag kan få uppleva samma lycka hos råttor =)

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

kortnos
0

Jag hade en furet tower, den del med hålet kan man ha längst ner istället. Hade hjulen på också. Sedan la jag en upp och nervänd burk under buren i hålet (ica säljer dom i två-pack med en stor och en liten, och den stora passade perfekt). :)

lovelyg4m3r
0

honor och hanar kan leva tillsammans om du får hanarna kastrerade.

fortheloveoffuzz.weebly.com

lekandur
0

Ska man kastrera hanarna så får man vänta 2 - 3 veckor då det fortfarande kan finnas kvar rester av spermier och bli bebisar på den vägen också :)

Where you invest your love
you invest your life 

Zakaraa
2

#8 Man bör vänta längre än så, 2-3 veckor är väldigt kort tid.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

zickan
4

Även tänka på att man inte bör kastrera bara för kastrerandets skull. Det är smådjur och operationer är riskfyllda. Varför vill du ha hanar och honor i samma bur? Antar att du vill eftersom du frågar. 
Sedan även det att även om man kastrerar så behöver det inte betyda att djuren gillar varandra och funkar ihop. 

Honor löper runt var 3-5dag. Dräktig runt 21dygn. Och efter hon fött en kull kommer hon börja löpa igen rätt direkt efter och kan redan då paras om. Det tär mycket på honorna och inte att rekommendera. Kommer även bli många kullar och tyvärr därför råttor anses bra för reptilfoder avel.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

lekandur
0

#9 Fick höra från en veterinär att man bör vänta 2 - 3 veckor :)

you invest your life 

wintermynta
1

Jag skulle inte våga ha dom i en avdelningsbar bur såvida det inte är en plåtbotten som skiljer våningarna åt. 
#11 Suck blir så trött på okunniga veterinärer. Helst 6 v ska hanen sitta själv om den ska sitta med honor. Gärna 8 veckor för att vara 100% säker.

Zakaraa
0

#11 Tyvärr okunnig veterinär i så fall :/

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

00eme05
0

#10 Jo självklart vill jag ha både hane och hona. Men jag ville veta omjag skulle riskera att ha de i samma bur eller varsinn. Som sagt är jag nybörjare och väldigt okunnig. Men nu vet jag att manhelst inte ska ha de i samma bur.

Zolah
0

om du vill ha varsin måsta du skaffa fyra råttor, två honor och två hanar då dom måste ha en burkompis

00eme05
0

Ja, det var tänkt så. Annars skaffar jag två av samma kön =)

lekandur
1

#13 Ajdå, det hade ju kunnat bli katastrof om jag inte blivit rättad!
Skönt att personer med erfarenhet finns på iFokus! 👍

you invest your life