Fler tips vid introduktion/sammanslagning
Hej alla. Jag har 5 råttpojkar i 2 olika burar. De två äldsta bor i en bur och de är troligtvis bröder (köpte dem vuxna) De är kring 1,5 år. De 3 yngsta (2 av dem är bröder) är ca 5 månader gamla och har bott ihop sedan de föddes typ. Min tanke är att försöka introducera dem med varandra för att så småningom flytta ihop och bli en flock. De jag har gjort hittills är: Lagt småkillarnas filtar och liknande inne i stora killarnas bur, och vice versa. Burarna står nära varandra (inte så nära att de når varandra dock). De stora har fått utforska småkillarnas bur när de små var ute och vice versa. De har också fått mötas på en neutral plats en gång och det gick förvånansvärt bra. Det var bara den dominanta äldre hanen och en av de små som rök ihop lite, men det var snabbt över och de gjorde inte om det mer. Min fundering är att köpa en helt ny större bur eller en bättre begagnad och sedan låta dem flytta ihop. Vad tror ni om det? Vad mer bör jag tänka på? Tacksam för tips och råd. Med vänlig hälsning, Sara
Här på vår artikel samling finns massor med bra tips om råttor, bland annat introduktion :)
och om du går till vänster uppe i hörnet finns det 'forumsök' och där kan du finna massor med info också i form av gamla trådar där personer bett om råd :)
jag skulle fortsätta med introduceringarna som du gjort och sedan låta dom flytta ihop i en nystädad bur, med god mat och intressanta saker. du kan gärna ge dom god mat osv när du låter dom träffas på neutral mark så att nya råttor = godsaker :) så att alla möten blir positiva.
om det är en ny bur, beggad eller en som du redan har spelar ingen roll. Så länge buren är stor nog för dom alla :)
lycka till!
Tack för tips! Att locka dem med mat utanför buren har aldrig funkat tyvärr. Ingen av dem har tid/lust att äta när de är ute eller gosar.
du ska inte locka med den, bara ställa maten på tex bordet ( var du nu presenterar dom för varandra själv gör jag det på tv bordet efter jag rengjort den ordentligt så det inte finns lukt från dom sedan tidigare ) och sedan låta dom vara där i 30 minuter +
Ok, vad har maten för syfte in själva introduktionen?