Kan det vara en tumör?
Den 6/5 upptäckte jag att den yngsta tjejen hade fått något som jag beskrev som en röd finne.
Det har nu blivit pyttelite större men blivit hudfärgad.
Denna sitter baktill precis i ögonvrån. Kan det vara en tumör eller är det något som råttor kan få? tex. en varböld eller rent av en finne?
Den är Hård av det jag fick känna på den men jag kan inte hålla henne stilla så jag kan fota det så tyvärr finns det ingen bild.
Ni som har sett nakenråttor kan se dessa "finnar" på dom.
Om jag säger så kanske vissa förstår bättre vad jag menar?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Den av mina råttor fick förut en liten röd knöl. Den blev bara större och större. Det var en tumör. Så jag tror det.
Någon mer?

Jag har en hårlös killen här hemma och jag har aldrig sett en "finne" på honom, soeciellt inte en i ögonvrån. Försök att få en bild, det är så himla svårt att försöka ställa en diagnos när den som försöker beskriva är så pass osäker själv. :)
#3 Nej vissa nakisar har inte men jag har sett väldigt ofta på vissa, fast aldrig i ögonvrån utan på kroppen :) Självklart har inte alla det ^^ Formulerade mig kanske lite dumt, ber om ursäkt för det ^^'
Jag ska försöka få en bild så snart jag kan men det är svårt att fota hennes huvud som hela tiden far runt
Den är ca 2-3mm i diametern och gulaktig så jag undrar om det inte är en varfylld böld, tösen brukar bråka väldigt mycket med den äldsta så jag börjar tro att det kan vara ett slagsmål sår

#4, haha det är verkligen inget du behöver be om ursäkt för, jag bara fattade verkligen inte vad du menade. :)
Bifogade en bild på min Räkan. Är det det lilla födelsemärket med hårstrået på du menar kanske? Nån centimeter bakom ögat.
Gulaktig som i att hela bölden har en gul ton, eller att den är som en finne/pormask med gul plupp? Hur snabbt har den kommit/växt? Tjafsar hon mycket är det väldigt troligt att det är en abcess efter ett sår. Det enda du kan göra, om du inte vill gå till en vet för att testa sticka hål, är att vänta. Du känner säkert till det där med att om det är en abcess så blir det en svart skorpa som sedan lossnar o varet kommer ut och yada yada. (Om inte, så är det bara att fråga på! :D)
#5 Jag såg sedan själv att jag kanske borde ha skrivit lite bättre vad jag menade med mitt exempel :P
Nej det är inte en sådan fläck utan det är ungefär dom en finne
Den är liksom hudfärgad/rosa längst ner vid huden där den börjar bukta ut och så är det en gul på själva toppen
Den måste ha kommit under natten för jag upptäckte den när jag gav dom frukost. Kvällen innan hade hon inte haft den.
Hon bråkar väldigt mycket, oftast på natten, med äldsta tjejen, det har blivit lite ordning i flocken sedan en av mina tjejer försvann för parning.
Ja då kommer man till det att jag helst inte vill peta på den då sen sitter precis i ögonvrån, hon rör sig väldigt mycket och det känns inte kul om jag skulle sticka en nål i ögat på henne.
Saken är den att min mamma inte vill att jag ska sticka hål på den då den sitter vid ögat men tror du det är säkert att sticka hål på den när den sitter som den sitter?
Nu har jag lyckats ta en bild på bölden/abcess
Jag kommer inte röra den själv utan avvakta tills jag pratat med en vet. och sedan ska Veterinären få ta hand om det

Upplever du att den växer, eller står det stilla?
#8 det är svårt att svara på, det Känns som att den varierar i storlek, blir lite större och sedan har den blivit mindre osv men det kan ju också vara en synvilla.
Så den står nog stilla

Tumörer växer ju i en rasande fart, och liksom slutar aldrig utan bara fortsätter och fortsätter. På bara några dagar kan man se tydlig skillnad tex. Abcesser växer ju inte till obegränsad storlek, däremot växer även som snabbt.
Det är ju aldrig lätt att veta exakt vad en knöl innehåller, men med tanke på att den sitter precis där den sitter så tror jag snarare att det är nånting som har med ögat att göra, nån liten körtel kanske som är inflammerad. I värsta fall en abcess. (Men detta är bara vad jag tror) Även det att du inte upplever att den växer nämnvärt gör att jag har denna teori. Något åt det här hållet är vad jag tänker mig.
Hur ser slemhinnan innanför ögonlocket nära den där lille bölden ut? Verkar hon besvärad? Får hon ont om man petar på den?
Jag ska prata med min veterinär imorron då vi bokar tid för hundarnas vaccination så vi får se vad han säger.
Tumör tror jag inte att det är längre, så rubriken är lite missvisande.
Tror mer på en Abcess, Donna (med knölen) bråkar ganska mycket med en äldre råtta (småbråk inga slagsmål eller sånt) så jag tror att hon kan ha fått ett litet såt som blivit inflammerat och är varfylld.
På färgen så ser det ju ut som var, men som sagt vet man ju inte vad som kan finnas där inne.
När jag kollar på länken om vagel så kan ju även det vara ett "bra" alternativ eller hur man ska säga.
Jag ska som sagt rådfråga min vet. imorron och se vad han tycker :)
Tack för länken hade inte en tanke på att det kan vara en vagel!
Hon tycker inte om att jag håller i hennes huvud så hon spretar ju emot men jag har inte märkt av att hon har ont varesej när man tar på den eller när hon är själv

Jo precis, en liten klo är lätt hänt att dom får genom huden, även om dom inte kivas med varandra. Men det kan lika gärna vara en rejält inflammerad hårsäck eller liknande. Vi håller tummarna för er!
Ja vi får se hur det utvecklar sig :)
Tack ^^
Flikar in lite angående vagel. Jag hade en för inte alls så längesen, två veckor sen eller något. Den satt liksom in under det övre ögonlocket, så jag såg ingenting. Iaf en dag så var det så svullet så jag kunde knappt se på ögat, så då ringde jag 1177 och han sa att det förmodligen har blivit en vagel pga bakterier eller liknande som trängt sig in i ögat. Iaf, han rådde mig bara att tvätta ögat genom att ta koksaltlösning på en bomullspad och dra utifrån och in mot ögonvrån, med ögat stängt. Men i din råttas fall så borde det bli tvärtom.
Sen om det inte blir bättre inom en vecka så skulle man komma in med ögat, för då kan de behöva "göra rent" - vad nu som menas med det.
Vet inte om den här infon kan vara till hjälp, men.. Om det nu är en vagel så borde den gå över inom ett par dagar med tanke på att du upptäckte den i torsdags.
Har du gjort rent med något under de dagarna du har sett den?
#14 jag har inte rört den utom mer än att kolla om hon hade ont.
Blev tipsad tidigare att tvätta med Klorhexidin, har dock haft lite bökigt hemma så det har inte blivit av än.
När jag hade en vagel själv så gjorde jag ingenting med den och den försvann efter en vecka, men som sagt så vet vi ju inte om man gör samma sak med råttor så jag väntar på råd från veterinären ^^
Okej, jo det kan kanske vara bra. Men koksaltlösning är ju inte farligt för råttorna, utan gör bara nytta. Och när jag använde det till mitt öga så försvann vageln efter kanske 3 dagar.
Men det är bra att du får den undersökt, det kan ju vara lite allt möjligt :P
Hej! Satt och sökte lite angående en av mina flickor fått en liiiten knöl på precis samma ställe som denna. Blev lite nyfiken för hur det gick med den råttan? Jag är jätte orolig här hemma och ska ringa vet imorgon, men kan inte lugna ner mig. Då jag är så orolig för om det är en tumör.
Det är ca 4 år sedan nu så jag minns inte alls vad som hände med henne. Hade glömt bort att denna tråd ens existerade.
Var tvungen att läsa igenom all text igen för att ens kunna urskilja vilken råtta det handlade om, haha. (der ju ut som en hooded men det var min ambk)
Det jag kan säga i alla fall är att ingen tumör fanns på Donna utan hon avlivades istället för dominans om jag inte missminner mig.
Vad som hände med denna knöl finns inte dokumenterat (eftersom jag inte minns det så var det inget farligt i alla fall)
Ja okej hehe. Jo de var ju ett tag sen :p jag får se vad veterinären säger om min lilla tös imorgon.