Spänd om magen
Min ena hanråtta är spänd om magen. Han väger lika mycket som den andra hanråttan jag har. Vad kan det berå på?
Kan vara så att den andra har mer muskelmassa då han klättrar och inte den andra. Så kanske bara är fett?
Hur gammal är råttan?
Bajsar den som den ska?
Vissa råttor är helt enkelt "tjockare på mitten" än andra, oavsett hur feta de egentligen är. Om de har lite mer välvd rygg än vad som vanligt är, -"puckelrygg" kan magen verka större.
Råttor blir oftast först& främst inte fläskiga på magen, utan kring "axlarna"& "höftbenen". Känn igenom råttan. Finns det mycket "fluff" kring "axlar& höfter" kan det vara så att råttan råkat bli lite för mullig för sitt eget bästa. Isf behövs förändring i kosten.
Oavsett om råttan är tjock el smal ska magen inte vara hård. Därför undrar jag om den bajsar som den borde. Misstänker du förstoppning kan du sätta ner råttan i varmt-ljummet vatten& försiktigt massera magen. Brukar sätta fart på tarmen. Se också till att den dricker ordentligt.
Händer inget& magen fortf är hård& spänd så behöver du uppsöka veterinär. Kan finnas genetisk sjukdom som kräver speciella åtgärder; tex anpassad kost& det behöver du få reda på isf.
(Om råttan är gammal finns risk för tumör i buken& och isf behöver du kanske låta röntga för att ta reda på om det är möjligt att låta operera bort tumören.)
Dem är 6 månader gamla. Som du säger kan han vara lite tjock mer framåt frambenen, men jag vet inte än. Ska försöka känna igenom honom bättre imorgon :) Tack för svar!
Ok, om råttan inte är mer än ett halvår gammal så är det inte vanligt med tumör.
Det kan vara så att råttan spänner sej lite då du lyfter upp honom& då kan magen verka lite hård.
Är magen däremot rund& spänd är det något som inte stämmer& då kan det vara så att han drabbats av förstoppning.
Du kan somsagt testa sätta ner honom i varmvatten (bara lite varmare än kroppstemp.)& kolla om det kommer ut några lortar. Något rejält fettigt, som lite olivolja eller en liten klick smör brukar också sätta fart på magen.
Om du inte ser att han bajsar trots dina åtgärder& magen verkar svullen, så är det bra om du bokar en veterinärtid för att kolla läget.
Om du upptäcker att han bara är lite småfet (magen mjuk, men mycket "pös" kring "bogarna") så kan man göra så att du är väldigt strikt i torr-& färskfodret; dvs inget extragott/ onyttigt, utan bara det nödvändiga näringsrika nyttiga i baskosten& så kan man ge extra till de som behöver.
"Godis" (tex pasta, pannkaka, bröd, potatis, frukt, stora nötbitar -som en hel hasselnöt tex.) till "den tjocke" endast vid enstaka tillfällen.
Han gillar inte att bli buren som den andra men han accepterar det får liksom känslan av att han är spänd/slappnar inte av så det kan ju vara så med kanske att han bara är lite småtjock och att han samtidigt spänner sig men ska testa ge han lite av fettet du sa och se om det kommer något :)