Arkens skötselråd
Va inne på arken med skolan idag, såg då att dom hade hängt upp ett ställ med skötselråden för alla djur dom säljer, så tog ett för råttor för o se om jag kunde hitta några felaktigheter i det.
Börjar med inköpslistan, där hittar vi
Selective råttfoder Vitaminer Kalksten Saltsten med hållare Pimpsten eller lavasten Smådjursfrökräckers Belöningsgodis tex hirskolvar Animaliskt tillskott tex hundkex, torkad kyckling, mjölmask eller zoophobas Vattenskål eller vattenflaska Matskål Skål, fruktspett eller klämmor Gallerbollar, morotshållare, trägnagarpinnar Bur minst 60x30x30cm Papperspellets/alspån/pet all pine Hus, gömställen och leksaker Springhjul Bitterspray Halm, naturlig hamstervadd eller pappersbomaterial Badsand och skål till sanden UrineOff spray Smådjursschampoo Sele och koppel Kloång och blodstoppsmedel Transportbur Rasthage Springboll Böcker om råttor
I texten hittade jag ''små djur kan bli dåliga snabbt så vänta inte med att kontakta oss och sedan en veterinär om du är orolig''
''..och undvik att bära omkring dom''
''Råttor är allätare som ska utfodras med råttfoder [….] som komplement ges lite animaliskt tillskott tex hundkex eller kattgodis av torkad kyckling.''
''Täck botten med […..]kompletterat med halm, hamstervadd eller pappersbomaterial''
Är det dem som gjort inköpslistan? Mycket felaktikheter i den, men även en hel del rätt som andra djuraffärer inte förstår.
men hjälp, mer fel än rätt :/
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Ja, så synd att alla djuraffärer fortsätter med halm till råttor. Dem har i alla fall förstått det där med sågspån.
Såna skötselråd som finns på alla arken, så lär ju va ''huvudkontoret'' eller nåt :)
Ja, försökte peka ut felen för en i personalen, hon kan ju inte ändra i papprerna, men kan ju säga till dom som köper att dethär och dethär är inte så bra, men dethär är bättre osv, men hon ville inte riktigt lyssna
Dom rekommenderar mineralsten för ''det ska dom ha eftersom dom behöver det'' osv
Funderar på om man kanske ska mejla arken o säga vilka fel som finns i texten, men vet inte om det skulle göra nån skillnad, tror dom kaaaanske skulle lyssna bättre om nån seriös uppfödare eller liknande skrev.
O justja, dom säljer två ''olika'' slags råttor också, tamråtta och dumboråtta, tamråttan för ca 85:- tror jag det stog, och dumboråtta för 135:-
När jag va inne för nån vecka sen hade dom fortfarande kutterspån el. liknande i buren, men nu när jag var där var både halm och spån borta, spånet var utbytt mot alspån denna gång!
Hoppas bara att det inte är nåt tillfälligt
Troligen känner de nog även till att de inte ska eller behöver vissa av dessa ting. Men för dom går det inte ut på att bry sig, det går ut med att sälja :-/
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#4 ibland kan man göra skillnad, speciellt om flera skriver. var ju en djuraffär som slutade med naket/dubbelrex när flera skrev till dem
#6 mja.. men man vet aldrig, om tillräckligt många skriver så kanske det går, som #7 sa, men då måste ju flera skriva också
Kanske nån riktigt kunnig med mycket tid o tålamod härinne skulle kunna komponera ihop ett mejl, påpeka felen och lämna förslag på vad man kan göra istället (så det inte blir bara negativt), lägga upp det på RiF, och så får man ''skriva under'' genom att lämna sitt namn i kommentarsfältet och så får personen som skrev lägga in det i mejlet som underskrifter?
Då kan man kanske få fler namn med, än om alla ska skriva varsitt mejl, då alla kanske inte kan eller vill skriva själva
Kan nog vara ganska krångligt för den som måste lägga in alla namn, men bästa jag kom på för tillfället
Kanske går att länka till inlägget i mejlet också, men frågan är ju om dom faktiskt kollar länken..
skriva namn så funkar nog inte, då kan de tror de lika gärna är påhittat så bättre de kommer från flera mail direkt i så fall
Första man kan göra är ju gå in i affären och prata med dom. Vill man förändra så är man ju smart och skriver om hela listan med saker folk kan köpa som faktiskt råttorna behöver/vill ha. Som sköttselråden. Och erbjuda det man skrivit till dom att använda rakt av eller som underlag.
På så sätt finns det mindre undanflykter från att faktiskt ändra.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Oj finns ju hur många felaktigheter som helst! Springhjul??!!
Dogs is my world ♥
provade prata med dom, gick sådär..
är dock inte så bra på att skriva faktasaker osv så.. får väl se om jag lyckas skriva nåt som låter bra!
Idag var jag in på arken i Falun och klagade bla. på att dom har halm till råttorna. Har fler saker som jag ska klaga på också men jag tar det i etapper så dom inte blir tvära.
Då sa butikschefen: "Tack så mycket för att du informerade om det, då ska vi ta bort det!" 🙂
Då jag är där minst 3 gånger i veckan så hinner jag ju ganska snabbt se om det händer något. Men jag har handlat hos dom i 100 år känns det som så jag är en ganska trogen kund. + att butiskchefen jobbade på djurmagazinet förr och innan dom stängde var jag där och handlade. Så jag har "handlat av honom" i över 10 år så han är ganska medveten om att jag är noga och tar hand om mina djur väl.
Men nu som sagt så hoppas jag att det börjar bli förändringar. Så försök och snacka med era butikschefer också, för som ni ser hjälper det ju ibland! 😃
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
Har mailat arken zoo och påtalat bristerna.