Snälla hjälp..
Nu har min pojkvän en råtta sen ett halvår tillbaka.. Idag kom en kompis.. liten "bäbis" typ 5 veckor..
Vi lät dom träffas och så på en neutral plats å sen in i buren.. men den gamla råttan vill inte låta den lilla vara utom hoppar på henne å bits å slåss..
va ska vi göra nu då? när dom inte kan hålla sams.??
Den lilla råttan sitter bara i ett hörn å är rädd..
Snälla hjälp oss..

Guud vilken söt bebis! :). Eftersom ni haft den första råttan själv så länge, kan det bli svårare. Men låt de träffas mer gånger på neutral mark, och sen kan du låta den nya va i en bur bredvid den gamla råttans bur ett tag så den känner doften. Tvätta sen den gamla råttans bur noga, så revirmarkeringar försvinner och sätt ihop dom igen när det känns okej. Låt de bråka lite, för de gör dom när de bestämmer platsering i flocken. Så länge det inte förekommer blod.. Hoppas det kan gå bra=). kan också möjligtvis gå bättre om ni köper en till bebis.
okeej.. Nu är de så att ja tror de e en enda uppfödare i hela jämtland.. eller nått..men vi får prova oss fram lite grann..
tack iallfall
I sånna lägen kanske en djuraffär inte e fullständigt tabu?
Jahapp.. Nu är de nån av dom som kissar blod.. vi har inte listat ut vem de e.. men nån blöder. Ingen av dom ahr några sår eller nått och när dom bråkar är de inte så himla våldsamt.. de låter hemskt för den lilla piper som om de vore världens slagsmål.. Men den stora bara brottar ner den lilla å bits lite grann.. men de blir inga sår.. Dom på djuräffären sa att de kunde vara att dom druckit lite å att de kunde va blod i kisset för de..
men va tror ni?? snälla vi är jätteoroliga.. å vet inte alls va vi ska göra..
Hona eller hane ?.
det kan låta ganska mycket när de gör upp om rangen, det e inget att vara orolig för. men att nån kissar blod låter inte alls bra. jag skulle slängt mig på telefon och rådfrågat en veterinär. i värsta fall ringa alla i telefonkatalogen för att få svar från nån som vet. det kan ta tid att få svar här och det kan va för akut för att vänta på det!
det är två honor.. Okej,, vi ska vell försöka att ringa å prata me nån kunnig.. tack
Hoppas att det löser sig för er. Jag brukar ringa till nån av de större djursjukhusen och alla ligger många mil (ca 10) från mig. De mindre har bara telefontid på morronen…
okeej.. Men ska vi ha dom i olika burar så länge?? dom slåss ju hela tiden.. och omnån har rödaktigt kiss så kanske inte de är så bra.. föresten så sa dom på djuraffären att om dom dricker för lite så blir kisset konsentrerat å då kunde de va rödaktigt.. stämmer de?
#10 Ring veterinären istället.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Tänkte att den större löpte eller nåt :P
Jag har inte en aning faktiskt, har inte råkat ut för nåt sånt själv. Ett bra sätt att "tvinga" dem att bli kompisar e att ta dem på en promenad i en kattbur eller så. När de blir rädda så tyr de sig till varandra och då kommer de att komma bättre överrens sen med.
Men din första prioritet e att få dem friska nu, så avvakta med att sätta ihop dom. Tror inte att den stressen e så nyttigt för en sjuk råtta. Ta reda på om den e sjuk o sen kan de lära känna varandra….