Antibiotika mot mycoplasma
Hej! Fick antibiotika av veterinären till min råtta pga misstänkt mycoplasma, men hon sa att hon bara skriver ut det en gång och att jag inte ska hoppas för mycket att hon blir bättre, eller att om hon blir bättre så kommer det säkert tillbaka…. Min fråga: Kan man ha en "sjuk" råtta?? Hon äter och dricker, är fin i pälsen och aktiv! Alltså typ inga fel på henne på så sätt….. Hon nyser då och då och är röd vid ögat ibland, men då droppar jag med silk eyes och då blir det bättre….. Tror ni att jag måste avliva henne eller kan man ha kvar henne tills man märker att hon mår dåligt???? Jag har en till råtta som nyser, men hon bara nyser men hon har väl smittat ner hela buren antar jag :/ Måste jag ta bort mina råttor???? :(
Vad har du fått för antibiotika, och hur länge ska du ge det? Du kommer inte behöva ta bort dina råttor. Iaf inte än på ett bra tag. Rossel är inte helt ovanligt bland råttor. Men med bra kost och eventuellt någon huskur så kan man hålla besvären nere. Är råttan pigg och glad kan den leva med rossel. Bara man håller koll så att besvären inte blir för stora.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#2 jag fick baytril som hon ätit i 7 dagar…. Hon är mycket piggare men hon är fortfarande röd i ögat vissa dagar, men som sagt jag behandlar henne med silk eyes och då blir det bättre :) Hon är jätte pigg och fin annars :) hon är den första som försöker bryta sig ur buren när jag kommer och öppnar :) Så då kan jag ha henne??? Har haft MÅNGA djur mellan årens lopp och det var det jag misstänkte när hon inte framstår som "sjuk" …….
Vi har haft flera råttor som fått mycoplasma och upplevt både helt tillfrisknande efter behandling med Baytril (t.ex. hos gammeltjejen vi har nu), men också sett hur medicinen inte tagit och mycoplasman till slut påverkat råttans andning så illa att vi fått låta den somna in (som med nuvarande gammeltjejens syster).
Det är helt omöjligt att veta hur just din lillrådis kommer reagera, men som är tidigare nämnt i tråden; håll koll på andningen/rosslandet. Blir det illa så är det djurplågeri att låta råttan leva med det. Det kan sluta med att de kvävs till döds.
Jag har också mycoplasma på mina och i början tror man de kommer dö och man tycker det är jobbigt. Men mina har levt med det här i fem månader, vissa dagar är bättre än andra men dem rosslar lite smått hela tiden. Dock har jag varit på tre stycken kontroller i början och kollade så det ej blivit i lungorna. Dem har gått på baytril och bactrim kur och det hjälpte en aning mot det värsta men som sagt de kommer och går.
Men jag har två lyckliga råttor och deras livskvalite har inte påverkats av nysandet och rosslandet. Dem är pigga och matglada! :)
Kan hålla med ovanstående, en av mina hanar bröt mycon ut på rejält och jag trodde verkligen han skulle dö. Fick Baytril och Vibranord kombinerat i 10 dagar och nu är han helt återställd, dock finns ju risken att det kommer tillbaka. De andra kan rossla till ibland, men det är långt ifrån hela tiden och ibland kan det gå veckor emellan att de låter. Det låter dock från nosen då 🙂
Å tack för alla svar! Det verkar inte vara nån fara med dom nu, dom är jättepigga och krya :) Vi får hoppas på det bästa! Tack! :)