Flockledaren fick ett knäpp!
Varning för långt inlägg!
Jag har en grupp hanar på 5 individer nu, de har funkat super mellan dom alla och Dio ( 1år) har tagit ledarrollen bra. Dom är i blandade åldrar alla 5 förutom 2 som är helsyskon. Den äldsta fyller 2 år i maj och dom 2 yngsta är ca 2-2,5 månader, sen har jag en på ca 4 månader.
Igår fick jag hit 2 honor av en kompis som hon och hennes mamma hae blivit allergiska mot, så ja tänkte att ja kan väl ta dom så slipper dom avlivas. Dio (ledaren) blev mycket intresserad av mina händer när jag hade tagit i tjejerna och blev lixom glad hela han. Han va som vanligt, men lite spralligare p.g.a tjejlukten.
Och nu till de som förbryllar mig, 3-4 ggr idag har han legat och sovit i en kartong med papper som är upphängd i buren. Den är ca 30x20 cm om de skulle ha betydelse. Dom gillar att sova allihopa i den i gräva runt. Men idag när jag kom hem sov Dio där själv och när Rex ( 4 mån) hoppade ner i lådan flög Dio upp och vände sig mot Rex och stirrade på honom i ca 3 sek innan han la sig igen och Rex hoppade ut ur lådan igen. Detta har hänt flera gånger idag. Sen nu vid ca 20.00 så hoppade Max ( 2-2,5 mån) ner där och då fick Dio ett knäpp och brottade ner honom. Jag vet inte varför för dom har alltid funkat bra tillsammans. Max fick lättare panik i och med att Dio väger 650 g och är väääldigt tung i jämförelse med Max på 250 g. Max försöker då att fly, men Dio håller kvar honom och håller på att tappa honom men då kastar han sig fram och tar tag i Max med framtassarna så att Max skriker som att nån satt kniven i honom! Men han lyckas springa iväg, men han fick ett rivsår på ryggen av Dios klor :( Men den äldsta har fått göra som han vill! Jag vet inte varför han beter sig så, så ja skriver upp en lista på saker som kanske kan ha en förklaring till detta:
10/2 avlivades Dios bror Nikki
17/2 kom 2 flickor hit p.g.a allergi i förra hemmet. 1 hona som blir 2 år och en som är ett halvår
17/2 fick dom hasselnötter som nån hade samlat ihop och lagt i lådan i en hög
16/2 badades 3 av 5 hanar med shampo
Nått mer kommer jag inte på, och förlåt för rörigt inlägg 😐
Ledarrollen kanske blev ännu starkare när lukten av honor har gjort entré hemma hos er? Eller börjar han kanske sätta barnen på plats eftersom att de äldre får göra som de vill fortfarande. Så länge de är kontrollerat och inte blir ren aggrision mot alla utan förklaring så tycker jag du bara ska hålla koll så kanske det lägger sig.
Han kanske bara har en dålig dag annars? :)
Ja han kan ha ett j***a humör ibland, men då mot mig :P Han har iaf varit lugnare idag :)
Vad skönt :) Han kanske är en bestämd individ och kanske just igår som han inte var alls på humör! Hoppas flocken kan hålla ihop :)
Han är lite för bestämd ibland :P Nästan att han blir jobbig XD