Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1795 ggr
Dramatik
0

Monorkism och kryptorkism

Jag försöker finna info, men hittar tyvärr inte så mycket. Så jag tänkte att jag testar här.:)

Vet någon något om ärftligheten i monorkism och kryptorkism? Alltså när en eller båda testisklarna finns kvar i buken/ljumskkanalen?

Jag hittade en diskussion på något kattforum där de trodde att det var ett recessivt anlag, men man verkade inte helt säker på att det endast var ett anlag som spelade in. Har någon någon info att tillgå? Bra länkar eller så? Egna erfarenheter?

Zakaraa
2

Här finns lite lite Engelsk text om Kryptorkid LÄNK

Bifogar även svaret jag fick från en veterinär ang krypto/mono då jag inte hade fattat skillnaden helt, för den som är intresserad att veta. Har inte så mycket med TS's fråga i sig att göra :)
_(Min råtta hade ena testikeln i buken och andra i pungen, min hund har båda i buken)
_
"Din råtta är både monorchid (bara en kula i pungen) och kryptorchid (har minst en kula som inte vandrat ner).

Din hund är kryptorchid, (dubbdelsidigt om man vill vara tydlig dvs ingen av kulorna har ramlat ner i pungen). Han är däremot inte monorchid eftersom ingen kula alls finns i pungen.

Monochism är alltså bara en beskrivning av hur många kulor som finns i pungen ("mono" betyder en/ett). Kryptorchism beskriver om kulorna inte vandrat ner i pungen. Har du t.ex. opererat bort en testikel pga tumör eller annat, är du monorchid men inte kryptorchid."

Jag vet tyvärr inte själv hur det ligger till genetiskt, varken på hunden eller på råttorna. Men på hundsidan kan jag säga att pappan till grabben har lämnat flera valpar utan problemet. Tiken har endast lämnat honom efter sig.

Det är som du skriver Väldigt svårt att få tag på info så jag skulle nästan råda dig att söka dig till olika veterinärer eller forskare som studerar det hela för att få svar från kunniga.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Dramatik
0

Bra med svaret du klistrade in också, all info är bra! Och tack för länken, ska kika på den :)

Och jag ska faktiskt ta upp frågan med min veterinär när jag ska dit med mina pojkar. Hon är jättekunnig på råttor så hon kan säkert ge mig ett bra svar, hoppas jag. Men det är ändå intressant att ha en tråd i ämnet och se vad andra vet.:)

Zakaraa
0

#2 Svaret jag fick ställde jag faktiskt på Veterinären.nu (Länk till min fråga) så man kan ju även ställa frågan där :)

Dramatik
0

#3 I din länk fanns ju en hel del om genetiken kring det hela. Det står att det är en recessiv gen och där finns även korsningsscheman:) Sedan är ju frågan om samma sak gäller för råttor som för katter och hundar?

Zakaraa
0

#4 Ja det är ju det som är frågan. Och ju fler olika källor som säger samma desto bättre :)

Dramatik
0

Ja precis. På vissa ställen verkar det ju som sagt dessutom oklart om det bara är en gen som spelar in eller inte.

Många gånger blir man förvånad över hur lite genetik om sådana här saker som finns att tillgå om råttor. Ett av våra mest populära försöksdjur, men ändå finns så lite info. :/

Zakaraa
0

#6 Ja, jag kan tänka mig att det finns en hel del information bara inte publicerat. Eller så är det helt enkelt så att man väljer att studera ex hundar eller katter då, vad jag tycker det verkar som, vara vanligare där (eller så är det inte så offentligt med krypto/mono råttor)