Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1079 ggr
tm-l
0

Skaffa råtta ?

Hej!
Jag har funderat på att skaffa två råttor när jag flyttar hemifrån. Jag tycker om djur väldigt mycket, har haft hamstrar när jag va mindre. Jag har även jobbat med djur men kan ingenting om råttor mer en vad jag har läst på internet. Jag kan inte säga att jag är rädd för råttor, kanske lite rädd för att bli biten isåfall men tycker dom verkar vara otroligt härligt djur!

Tror ni råtta är ett bra "flytta hemifrån" djur?  Ni här som vet mycket om dom kan väl berätta lite?  Vad har ni för tips på bra bur? 

Jag vill egentligen skaffa en hund men då jag inte vill att den ska flyga mellan olika hem när jag jobbar osv så vill jag ha något som klarar sig lite själv. Och inte katt, dom är fett tråkiga.. hehe 

Tack på förhand! :)

Alenzi
0

Jag tycker råttor är perfekta flytta hemifrån-djur. Intelligenta, underhållande, självständiga, lagom krävande, sociala. Och väldigt beroendeframkallande, se det som en varning ;) Det är lite svårt att sammanfatta allting på löst grundlag och i ett inlägg, men mitt tips är att läsa igenom artiklarna här på sidan, det är en väldigt bra början. När du sedan har specifika frågor som du inte hittar svar på i artiklarna kan du ställa dem på forumet =)

Ang. bur, ju större ju bättre! Jag tycker absolut det är befogat att lägga någon tusenlapp på en riktigt bra bur, om du köper en populär kvalitetsbur får du dessutom igen en bra portion av summan om du säljer den vidare sen. Kolla på zooplus.dk (finns .se och .com också som levererar till Sverige, vilken som är billigast varierar, så jämför alla innan du beställer. Valutaomvandlare finns på t.ex. valuta.se ) Köp inte i affär här hemma, hutlösa priser! Ibland dyker det upp kap på blocket. Jag kan rekommendera Royal Suite Double, men allt beror på hur du tänker placera och använda din bur egentligen, så kika runt och fundera :)

tm-l
0

#1 Tack så mycket! 
Jag har läst väldigt mycket här på denna sajten och andra fakta sidor. Vad rekommenderar du två hanar eller två honor om man ej är van? Jag har läst att hanarna ska vara lite lugnare, vet inte om det stämmer? 

Jag känner nog mest oro över att inte ha något "stöd" när jag väl får hem dom.. Jag kommer inte köpa råttor om jag inte får med ett bra stöd från uppfödaren.

Gör det ont när dom bits? Vad kan anledningen vara till att dom bits? Dom har ju sjukt stora tänder så det känns lite läskigt, blivit biten av hamster men vet ej om det är samma?

Alenzi
0

#2 Det skulle jag inte vilja påstå, att det finns något lämpligare kön för nybörjare. Finns några generella skillnader, hanar blir större, kan vara lugnare, luktar lite annorlunda (vissa tycker lite mer) etc., men till syvende och sist beror det helt på vilka individer man får med sig hem. Läs på lite om skillnaderna och vad du kan förvänta dig på ett ungefär och känn efter vad du vill ha :) Har haft båda sorterna, mina första var hanar, kan inte påstå att jag har bestämt mig för en "favorit".

Ja, köp för guds skull från uppfödare!! Och se till att det verkligen är en seriös sådan, planera och ställ en himla massa frågor om bakgrund etc. Det ökar chanserna till ett lyckligt råttägande, sannolikheten att råttorna får framförallt bättre temperament blir mycket högre. Man kan få jättegulliga råttor från djuraffär (även om de till en början är allt annat än tama, oftast), men för det första är produktionen av dessa gräslig, för det andra kan du räkna med noll stöd och support och för det tredje finns oftast ingen koll alls på vad som finns i generna (eller trauman från uppväxten) hos dessa djur. Sjukdomar och ohyra kan man få med sig hem också.

Det kan göra ruskigt ont när de bits, men den goda nyheten är att en frisk och sund råtta inte gör det! Det är alltså inte något du skall räkna med, att bli biten. I så fall har råttan något problem. Lekfullt nafsande är en annan sak (tänk hundvalp), och nej, det gör inte ont :)

orats
0

Av erfarenhet tycker jag också hanar brukar vara lugnare.

Råttor bits inte, iallafall inte "normala" råttor. Ingen av mina råttor har bitits och jag har haft råttor i flera år. Så, du borde inte räkna med att bli biten av en råtta ifall du köper från en seriös uppfödare.

Djuraffärer kan det vara annorlunda dock, köpte två för några år sedan från djuraffär / grossist och dom var väldigt rädda och spända.

Anledningen till att dom bits kan vara för de inte är så vana  vid människor och inte blivit mycket hanterade. Så som sagt, ifall du köper från en seriös uppfödare så undviker förmodligen du det problemet  med råttor som bits osv! :)

edit: #3 hann före

tm-l
0

#3 & #4 Tack så mycket för hjälpen!

Vart tycker ni man ska ha råttorna? När jag flyttar hemifrån kommer jag antagligen bo i en etta eller tvåa, lägenhet. I en två, kan man ha dom i vardagsrummet då? Jag har läst att dom inte ska ha direkt solljus och sånt men det får jag ju se i lägenheten. 

Uppfödare är en självklarhet för mig, jag har läst det att om man vill ha en stabil råtta med bra temperament så ska man köpa från uppfödare. Jag har aldrig varit för djurförsäljning i butiker så ikke att jag kommer hylla dom.

orats
0

Absolut, vardagsrummet blir bra! Och när man har gäster är det ju ofta där man sitter så det blir ju bara bra om dom blir vana vid nya röster och nya folk :) 
Sovrummet rekommenderar jag inte att ha dom i, och råttor är aktiva på natten så det kan låta när dom springer runt.Ler

Alenzi
2

Håller med orats, vardagsrummet är perfekt. Sovrummet tycker jag personligen att man bör undvika, på grund av de allergener som flyger omkring från avföring och djuren själva samt på grund av det oljud de för (även om många HAR dem i sovrummet och är fullt nöjda med det arrangemanget :P det är bara min åsikt). Det är inte så att de exploderar av solljus, men de är känsliga för överhettning och bör inte stå där det är gassande sol (eller väldigt dragigt för den delen).

tm-l
0

hur är det med råttor och bita i sladdar och andra saker? Vart har ni era råttor när dom är utanför buren?

darkness
0

Soffan är en perfekt plats för råttor att skutta runt på :)

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig