Porfyrin/blod i pälsen
Imorse när jag gick in hos råttorna stod deras burdörr öppen. Dem har säkert levt loppan inatt. Men när jag tittade närmare på dem såg jag små röda stänk i pälsen, inte alls mycket eller tydligt utan ytterst lite. Tittade igenom dem och ingen verkade ha sår eller porfyrin runt ögonen. Jag tittade igenom buren då jag skulle storstäda och ingenting rött fanns i buren.
Det enda jag kan tycka är att Max är lite svullen om magen, lite spänd. Men det kan också vara hönsmamman som fjantar sig lite.
Min plan nu är att bada dem ikväll och se imorgon om det kommit nytt stänk eller om det finns i buren. Tycker det är konstigt att det inte finns ett enda spår av det i buren utan bara i deras päls. Sen vet man ju inte vad dem har haft för sig inatt heller. Men dem var pigga på morgonen och kom ut och busade dem vanligt.
Finns det rött i pälsen imorgon tänkte jag ta dem till vetrinär.
Är det någon som vet vad det kan vara eller som varit med om liknande?

Jag tror att det bara är som de fått porfyrin i pälsen när de tvättat sig:) Är de lite förkylda kanske? Eller så är det vanliga hederliga putsfläckar som de också kan få av att tvätta sig. Om du vill kan du ge dem rooibos te (rött te) med lite vitlök och honung i, det funkar bra när de är lite förkylda. Ta till vet. låter onödigt, om det inte är så att de rosslar också?
Dem har ju mycoplasma så rosslar gör dem lite hela tiden, men de har aldrig fått porfyrin. Dem har ju gått på både baytril och bactrim kur när de kom till mig i September. Rosslandet minskade och nu kommer det och går lite hela tiden, blir inte värre liksom.
Tittade lite innan och det såg ut som att Max hade liiite porfyrin runt nosen så gav dem lite varm gröt med honung i. Hoppas på att det är en liten miniförkylning bara :)