Hane önskas köpa till avel
Om ca 2 månader så tänkte jag försöka införskaffa mig en liten blivande avels hane. Har kollat på en massa olika färger men finns ju så mycket fint så har inte redigt bestämt mig på den punkten. Jag bor i Växjö och kan tänka mig att åka en liten bit för att hitta en fin kille. Om du planerar att en kull runt den perioden så skriv gärna en rad. Berätta lite vart du bor och så
Jag har råttor sedan tidigare så jag har erfarenhet ut av dom och läst mycket om avel och allt där till.
Hej hej!
Vad för slags hane letar du efter? Vad är planen för din framtida avel?
Vad för honor har du tänkt para honom med t ex? Berätta gärna!
Du får nog berätta lite mer om dina avelsplaner och räkna upp lite vad du söker så får du nog fler svar :)
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
Söker en hane med god standard. Bra färg, lugn och stabil men ändå nyfiken och framåt. Tanken med mina avel är att få fram friska sunda djur med en bra standard. Topp örade är det som är mäst intressant. Honan jag väljer till han beror på hur dan han blir så man får fina ungar med ett bra temperament.
De honorna är ju inte födda än :) Det är bättre ju mer information du kan ge om dina avelsplaner. Om du vill kan du titta på vår hemsida www.glamrattan.se , vi har en del planer nu i vår.
If you fight love, you're always a loser
Det finns nog många kullar på gång som skulle va bra. Frågan är ju på vad du vill ge dig in på.
Just färg är ju smart att du iaf har liten grundtänkande på. Ska man ändå leta en bra hane och börja en avel från grunden. Så är det rätt smart att börja med att leta det man kan tänka sig hålla på med.
Är ju inte så smart att skaffa en siames om man vill hålla på med agouti. Färgerna i sig knockar om man vill försöka sig på en bra standard.
Önskar man t.ex nån teckning så är det samma där. Enklast är då att sätta sig ned och fundera på vad man kan tänka sig i färg/teckning.
Även det, kanske smart att kika efter mer än en ev avelshane. Så mycket kan ske under uppväxten. Även om man verkligen försöker kolla släktinfo osv. Så kan saker dyka upp som inte är planerat, även tänker på sjukdomar som de kan råkas smitta av under livet som ev skador. Eller att just den hanen du väljer kanske är den ende ifrån kullen som inte är bra nog att föra vidare. Det kan ske. Och planera två hanar från två olika kullar. Ger mer chans på att nån passar den hona du kan tänka dig avla på senare.
Även om det är första kullen. Så kan du fråga nån uppfödare som varit med ett par åt. Att vara lite mentor. Hjälp i letandes efter den hanen. hjälp när parning är på g och efter kullen föts.
Inte helt fel att även gå på en utställning och visa upp tilltänkta avelsdjur. Få fler som kommenterar om hur de är, ger råd att tänka på osv.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag är tacksam för det ni skriver vill försöka få det så bra som möjligt från början.
Avel handlar om research, kontakter, konsekvens och massor av tålamod…
If you fight love, you're always a loser