Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 445 ggr
porche91
0

hur startades din uppfödning??

Undrar lite hur eran uppfödning startade från första början. Er allra första kull. Hur gammal var du när dina råttor fick en kull första gången? Var det planerat eller oplanerat? Var det zoo råttor eller från en uppfödare. startades den i mammas kök. Sovrummet. Egen bostad? hur många misstag i aveln har du gjort/vart med om lärde du dig mycket av misstagen/misslyckanden som uppstod? hur lång tid tog det från start tills du kände att "denna kullen lyckades jag bra med"?? lite frågor änsålänge haha :)

ceccie
0

1995 hade jag min första kull med råttor. belive in kullen. kullen var planerad . pappan var från abbans och mamman privat uppfödd. misstag? jag köpte in en beige hane från en tjej som skulle lägga av. hanen. dödade och åt upp honan. det fick mig att lägga av med uppfödningen . men nu har jag börjat igen

Zakaraa
0

**Hur gammal var du när dina råttor fick en kull första gången? 
**Första kullen jag var inblandad i togs 2010, då var jag 18år. Då lånade jag ut min hona till en uppfödare och fick en bebis i utbyte. Tog dock två bebisar (sedan övertog jag även en till syster i vuxen ålder) varav en blev mamma till min första kull (samarbetskull med Terato) som togs 2011 (strax innan jag blev 19år). Just nu har jga min första Egna kull och nu är jag snart 22 så du får välja själv vad du anser räknas som min första kull, haha :)

**Var det planerat eller oplanerat?
**Alla kullar jag varit inblandade i har varit planerade.

**Var det zoo råttor eller från en uppfödare. 
**Första kullen (2010) var med en hona var uppfödd av butikens syster men bakom henne var det grossistråttor. Andra kullen (2011) var en av avkommorna till första kullen. Och nuvarande killen är med en hona från en tjuvparning men med dokumenterad bakgrund, så man kan säga att hon är från uppfödare även fast hon inte var tilltänkt.

**startades den i mammas kök. Sovrummet. Egen bostad? 
**2010 var kullen hos andra uppfödaren och de andra två skedde i mitt rum då jag bor hos mina föräldrar fortfarande.

hur många misstag i aveln har du gjort/vart med om  lärde du dig mycket av misstagen/misslyckanden som uppstod?
Misstag och misstag, första kullen visade sig bära barbering och som inte upptäcktes förrän andra kullen redan hade kommit så där var en miss och tyvärr en stor anledning till att linjen inte finns kvar längre. Även dålig hälsa visade sig med tiden så även om jag älskar avkommorna till kullarna så var de tyvärr inte Bra kullar, om jag säger så. Kullen jag har nu kan jag inte svara på ännu, hehe.

hur lång tid tog det från start tills du kände att "denna kullen lyckades jag bra med"??
Alla kullar jag varit inblandad i är jag stolt över att vara inblandad i även fast det inte varit så lyckade i slutändan. Det är så svårt att säga att en kull är bra då det alltid kan dyka upp del, om inte i just den kullen så kan en avkomma Efter kullen få alla problem istället.
Så jag är lite delad till frågan. Man kan lyckas bra med att föra upp och ta hand om kullen men sedan om Kullen blir bra är en annan femma, om du förstår hur jag menar. Så jag kan inte riktigt ge ett bra svar på det faktiskt.
Man har alltid förhoppningar om att kullarna man tar ska bli lyckade och perfekta men man måste alltid vara förberedd på att Något kan gå snett. Kullen jag har nu har jag stora förhoppningar för och jag hoppas att jag om något år kan säga att både jag, mamma Saphira och kullen lyckats bra men det återstår att se. Framtiden ser ljus ut i alla fall!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning