Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1184 ggr
thenewbreed
0

Råttor och Degusar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

*långt inlägg*

Hej! På grund av allergi eller ja risken för allergi inom familjen fick jag gerbiler år 2009 istället för råttor, fastän råttorna var det jag ville ha mest. När gerbilerna gick bort så satt jag kvar i tänket med ökendjur. Så lätta att ta hand om och sååå renliga. 

jag valde då degusar som jag tyckte liknande råttor ganska mycket i temperament. En liten gnagare som har möjlighet att bli väääldigt tam och mysig. Som en liten bästa vän. Mina degusar är ju då ökendjur, dricker inte speciellt mycket och kissar då heller inte speciellt mycket. Avföringen luktar ingenting De är hur noggranna som helst med att hålla sig själva rena genom sandbad. Deras livslängd är också väldigt lång och man brukar säga att 8 år ungefär lever de. Mina degusar är så sociala och trevliga, älskar att bli kliade på hakan och på magen, sova i luvan, eller rent av sitta i luvan och följa med när jag lagar mat eller går på andra utflykter runt om i huset. De är så smarta och har lärt sig flera olika trix och har själva lärt sig mina rutiner. Hoppa ner och sova i hängmattan och vara tyst och sova när jag själv ska sova till exemepel. ropa på mig kan de göra ibland med om de ser mig komma emot buren och jag inte hälsat på dem på någon dag om jag varit borta. Helt underbart. Det enda negativa är väl att de är så revirkänsliga och rangkänsliga. Mina killar går inte ihop och bor i varsina burar nu tyvärr. Kom precis efter könsmognaden. Sen att de har så lätt att få diabetes och fetma. men fungerar ju bra med en bra kost som är väldigt simpel. 

Men råttor, åh jag vill fortfarande ha råttor med. De är så charmiga och jag tänkte någon gång i framtiden att jag skulle skaffa två stycken när jag har mer plats. Men hur är det med dem? hur stor är risken att man får en sjuk råtta? Hur rangkänsliga är de? Markerar de revir mycket? Hur viktig är kosten? Hur renliga är de? Låter de mycket? Ja det är väl de frågorna jag kan komma på nu :)

Slänger in en bild på min Aston <3

Medarbetare på bildredigering! :)

Rodentfreak
0

skaffar du råttor från en uppfödare är de enligt mig väldigt friska djur, men de lever ju inte så länge, 2-3 år. luktar gör de lite gran, men man vänjer sig, och det gäller att bytta i burren ofta.

marsala
0

Hanarna luktar ju mer, eftersom de "stämplar" med sin urin nästan överallt. Jag är allergisk mot både katter och kaniner, men vad gäller Råttpojkarna är jag osäker på om det är allergi eller bara överkänslig mot kisset. Det innehåller nämligen testosteron som är ett könshormon. 

Så du klarar degusar? Jag är nyfiken på dem eftersom de lever längre och att jag är så känslig mot Råttpojkarna.

thenewbreed
1

#1 åh okej, det var ju bra i alla fall c:

#2 okej då kanske jag ska börja med honor och se hur det fungerar.

Ja det är väl dammet från Höet jag inte klarar av. Men jag nyser bara en eller två gånger och blir lite snuvig sen är jag ok igen. Jag får även lite nässelutslag när jag blir riven men det är inga problem alls, det går ju bort snabbt av sig själv ganska så fort även fast det kan klia lite. Jag är bara lite känslig. 

Mina möss som jag införskaffade mig i somras reagerar jag heller inte alls på. Förutom när jag städar buren och det far damm och grejer överallt. och de luktar ju betydligt mer än ökendjur haha. 

Alla djur har nu även flyttat in i mitt rum och det klarar jag superbra. I början nös jag lite innan jag somnade men nu är det ko-lugnt :)

Ja degusar är absolut något jag tycker du ska kolla upp. Vi har ju en Degus sida här på fokus :)

Medarbetare på bildredigering! :)

Zolah
0

Det där med att just hanar 'stämplar' överallt håller jag inte med om, men visst dom kan lukta mer.

Jag har haft både honor och hanar som markerade lite överallt, beror helt på individen.

marsala
0

Mina killar är riktiga "pissråttor". En av dem kissar samtidigt som han går, men han är min "bokstavsråtta" så det kan ha fler orsaker. Är det nyligen rengjort skall det "kissas in" ordentligt. Och det luktar. Jo, jag kollar på degusar ibland, men måste åka och hälsa på först.

Mapel
0

Fast ofta så är de ju skillnad på kiss och markering. När de lämnar "snigelspår" är väl det alltid markering? Och på honor så luktar ju det ingenting iaf :) Vi har 4 honor(tidigare 5) och ingen av deras markeringar har luktat alls. Våra är även rumsrena så de kissar aldrig på en eller i soffan eller liknande utan bara på sin låda :) Men kisset kan lukta en del dock.

marsala
0

Nästa gäng skall pottränas! Före och under puberteten!

marsvins
0

söööt degu!

råttor är inte äckliga bara äckligt underbara🙂